tisdag, juni 19, 2012

Vanstyrets politik 6.



Midsommartid, det blommar så fint och luktar så gott när jag tidig morgon går min vanliga promenad. Vid båthamnen stör jag några kanadagäss med sina årsungar, gässlingar heter det väl.
Midsommarblomstring


Igår (18.6) var det dags för det som normalt är vårens sista fullmäktigesammanträde i staden norr om skogen. Det skulle tas en budget, men det var något i handlingarna som fattades. Nämligen det kanske viktigaste av allt, den ekonomiska situationen.

Innan jag alls går in på den, vill jag gärna delge läsarna en bild som bitit sig fast i mitt minne. Det var hösten 1944, Hitler var med några av sina generaler på väg till Berlin med det militära tåget från varglyan, den kommandocentral man hade haft i Ostpreussen sedan anfallet på Sovjet 1941.

Kanadagäss med ungar
De allierade hade gått iland i Frankrike i juni 1944, Tyskland hade förlorat de stora slaget vid Kursk mot ryssarna under sommaren, och ryssarna ryckte fram. Vägarna var fulla av flyende och rädda tyskar, och sårade soldater.

Då beordrar Hitler sina medpassagerare att dra för alla gardiner i tåget. Han ville inte se verkligheten, han säger enligt uppgift; ”Det tyska folket har svikit mig”.

Sensmoralen i det är oförmågan, eller oviljan att se sin egen roll i dramat. Att lasta över ansvaret på andra när välgång vänds till motgång.

Samma mekanismer vibrerade i luften under fullmäktigemötet i kommunen norr om skogen igår. Försöken att förtränga den dystra ekonomiska situation kommunen befinner sig i fortsatte, men dimmorna skingrades åtminstone delvis genom insatser från andra med insikt.

Nu har vi att se fram emot en påbyggnad av skuldbördan med i storleken 2000 miljoner, en enorm massa pengar som slösats bort i spekulationsekonomin de senaste 7-8 åren.

I hur hög grad kan en politisk person vara oberörbar? Den frågan är i högsta grad tillämplig på situationen i kommunen norr om skogen.  Hur långt kan ett politiskt parti få misslyckas, innan mekanismer mot miss-managment träder in? Svaret är dessvärre, nyval i kommuner hör inte till dagordningen.

Så medborgare, var god och svälj.

I midsommartid, några bilder från morgonens promenad lägger jag in innan det blir dags att koka havregrynsgröten.

19.06.2012

Jarl Strömbäck

Gruppledare SPI








Inga kommentarer: