Året är 1980. Den borgerliga regeringen i Sverige har tillsammans
med Sveriges exportråd ordnat en delegationsresa för att stödja svensk
exportindustri. Ledare för delegationen är dåvarande näringsminister Nils G Åsling.
I delegationen återfinns undertecknad, då representerande ett svenskt
exportföretag ledande på sitt specialområde.
Resan börjar i Saudi-Arabien. Skärmutställningar och samtal,
den saudiska regeringen ordnar med fin middag i för deras del traditionell
miljö, ett tält ute i öknen. Mycket mat och god stämning. Resan fortsätter via Indien
till Kina.
I Kina väntar ett annat scenario. Landet är fortfarande ett
fattigt bondeland, men med spirande ambitioner att lära av västländerna. Här är
upplägget ett helt annat, Skolsalar fyllda med i kinesisk stil blåklädda unga
män samt tolkar. Vårt budskap var att i detalj redogöra för hur den teknik våra
produkter var uppbyggd av fungerade. Här handlade det om överförande av
tekniskt kunnande. Under en veckas tid i Shanghai och Peking fick undertecknade
utbilda kinesiska tekniker i den teknik vårt företags produkter var uppbyggda
av och fungerade.
Shanghai |
År 2002 och jag gör en rundresa i Kina igen. Borta är de
svaga gula gatljusen. Gamla kvarter är rivna och ersatta av en helt ny
stadsmiljö av modernt snitt. De trånga gatorna med sina mängder av cyklister,
är ersatta av flerfiliga gator och en trafikmiljö som inte står något
västerligt land efter. Länder som Kina och Indien har förstått värdet av
utbildning, och är nu på väg att ta över rollen som framtidens stormakter.
Den amerikanska trumpska administrationen har lyckats med konststycket
att på bara ett år, radera ut det förtroende landet har haft sedan 2-a världskriget.
Sedan länge har Kina genom aktivt och positivt arbete i Afrika, skaffat sig en
stark ställning där. President Trumps uttalande att dess länder är ”shithoal
countries”, har effektivt reducerat USA-s ställning i Afrikas länder. Också i de
asiatiska länderna omvärderas synen på USA. Dess roll som världspolis och
ordningsman har på bara ett år fått en allvarlig knäck.
I internationell press ser man nu alltmer av Kina som en
ledande stormakt. Dess inflytande ökar runt om i världen. Ekonomiska styrmedel
används istället för militära. Man köper in sig i verksamheter och tjänster.
Stora västerländska företag av strategisk natur köps upp eller samordnas med
kinesiska intressen. Volvo i Sverige är ett sådant exempel. Erbjudandet att
bygga en jättehamn i Lysekil ett annat. På senare tid också erbjudandet från kinesiskt
håll att bygga en snabbjärnväg mellan Stockholm och Oslo. En restid som då skulle
minskas från 5 timmar till under 3 timmar.
Alltfler experter och politiskt ledande personer söker nu
anpassa sig till en framtida verklighet där USA-s roll har krympt väsentligt,
och där den kinesiska rollen har blivit världsledande. En utopi ur 1980-talet,
är på väg att bli verklighet 50 år senare.
2018.01.28
Jarl