Exemplen finns i mångfald. De som nu
bor och verkar på Norra älvstranden i Göteborg påminns ständigt
om den tid på 1970-talet då området genom sina stora varv, var
världens största skeppbyggnads stad. På det område som då
kännetecknades av kvalificerad, tung industri, har nu nya
verksamheter inom modern industri, handel, forskning och skolor brett
ut sig. Och kompletterats med nya boendeområden. Här byggs den nya
staden, i form av boende, handel och arbetsplatser i skön förening.
Ur askan av försvinnandet har något mycket eftertraktat och
uppskattat växt fram.
Ericsson, eller med sitt äldre namn
LM-Eriksson, var för bara drygt 10 år sedan kronjuvelen på den
svenska börsen. Genom sin långt framskridna forskning på området
telekom, tjänade man mycket pengar och var en även i global mening
stor arbetsgivare. Men sådana positioner fordrar stor lyhördhet för
nya trender, om man inte skall bli omsprungen.
Självgodheten i branschen gjorde att
de etablerade och starka, Nokia och Ericsson, negligerade
uppstickaren Apple med dess smartphone. Det borde man inte gjort,
inom loppet av ett fåtal år gick Nokia från att vara världens
största på mobiltfn-området, till att vara en hopplös outsider.
Ericsson var på väg åt samma håll men klarade sig med ett nödrop
genom sitt samarbete med Sony. Ett samarbete som sedan dess inneburit
att Ericsson helt lämnat tillverkningen av telefoner.
För Nokia, så stort en gång,
fortsätter kräftgången. Det finska nationalmärket har förlorat
sin lyskraft, och är på väg att försvinna från den digitala
kommunikationens områden. För Ericsson gäller nu att klamra sig
fast vid de spjutspetsområden man vill se som sina. Och för
1000-tals arbetare och tjänstemän på orter som Borås och Kumla,
handlar det om att finna nya sysselsättningar
Vinnare är de industrier i
utvecklingsländer som tagit tills sig den avancerade teknologi våra
företag representera. Företag med exotiska namn från länder i
främst Asien, där arbetskraften är billig, och törsten efter nya,
stora marknadsandelar på den globala marknaden, är stor.
Och återigen möts vi av utmaningen
att vinna eller försvinna med allt vad det innebär av omställningar
och nya utmaningar. Det öppna samhället i kommersiell mening ger
många fördelar för konsumenten. Men innebär också också många
hot och krav på anpassning i samhället.
2016.10.05
Jarl