Dagens avsnitt tar upp hanteringen av läkarintyg, en hantering som
långt ifrån är rättsäker. Mycket finns att anmärka på, något som också
riksrevisionen har gjort styora rapporter om såväl 2006 som 2009.
2013.10.27
Jarl S
Varför
ser missbruket i hanteringen av läkarintyg ut som det gör?
Om vi börjar med att fråga oss hur
missbruket med läkarintyg ser ut i den vardagliga hanteringen så kan vi
konstatera att det är för att uppfylla ett lagkrav i Föräldrabalken som
samhällets företrädare behöver läkarutlåtanden.
För att skapa ett bekvämt sätt att
hantera detta i processen då man ansöker om förvaltarskap så har samhället
återigen samordnat sitt tillvägagångssätt.
Det är ÖFN vilka på tingsrättens
uppdrag ofta har på sin lott att kräva in ett aktuellt läkarintyg men ofta är
det socialtjänsten som till sin utredning även bilägger ett läkarintyg.
För att på något sätt ändå försöka
få praktiska riktlinjer att gå efter vid utfärdandet av dessa läkarintyg så har
man tagit Socialstyrelsen till hjälp.
Socialstyrelsen har därför tagit
fram en blankett som man vill att läkare använder vid sina omdömen om ett
förvaltarskap skall vitsordas eller ej.
Problemet med denna blankett är
bara att den inte ger läkaren något som helst utrymme att inte vitsorda
ett förvaltarskap för den gamle. Raffinerat!!
Frågan som då dyker upp är vilka
riktlinjer som allmänt sett skall gälla vid olika läkarutlåtanden i olika
sammanhang?
Här finns det ett av
Socialstyrelsen utfärdat dekret hur detta skall gå till. Den i dag av
Socialstyrelsen utfärdade blanketten uppfyller inte på något sätt
Socialstyrelsens egna krav.
Märkligt kan tyckas men det som i
verklig mening är mest besvärande med denna blankett är att den inte ger
läkaren någon som helst möjlighet att ha en avvikande uppfattning, d.v.s. att inte
vitsorda ett förvaltarskap.
Detta innebär att rättssäkerheten
för den enskilde återigen helt sätts ur spel.
Hanteringen av läkarutlåtande i
samband med förvaltarskapsärenden är ännu ett exempel på hur illa det kan gå
när olika myndighetsutövare inom stat, kommun och rättsväsendet koordinerar sig
för att kunna åsidosätta den enskildes möjligheter att hävda sin egen rätt.
16 Förbjud omedelbart användningen av
Socialstyrelsens blankett för läkarintyg betr vidimering för behovet av
förvaltare.
Varför
låter vi Socialstyrelsen fortsätta i sin roll som utfärdare av blanketter för
läkarintyg betr behov av förvaltare?
Man måste ju fråga sig på vems
uppdrag Socialstyrelsen har utformat denna blankett?
Det känns ju inte helt naturligt
att en myndighet som Socialstyrelsen, utan övrig jurisdiktion på området för
förvaltarskap, utses som ansvariga för att ta fram en blankett på ett område
där de i sak inte har en aning om hur laglighetsprövningen formellt skall gå
till för att möta kraven i Föräldrabalken.
Man skulle ju kunna misstänka att
utformandet av denna blankett är ett rent beställningsjobb från SKL i vars
intresse det verkar ligga att beskära den enskildes rätt gentemot ÖFN.
Läkarnas utlåtande bygger rent
generellt alltför ofta på en rent slentrianmässig hantering där tillfrågade
läkare endast ser detta med att utfärda ett läkarutlåtande som en rent
administrativ åtgärd på uppdrag samhällets myndighetsutövare.
NAP, d.v.s. Någon Annans Problem
tycks vara ett allmänt sätt från olika myndighetsutövare, inkl läkarkåren, att
betrakta sin roll i en ganska komplex och omfattande process, som den för
förvaltarskapsärenden.
Den läkare vilken öppet trotsade
Socialstyrelsens blankett i fallet med Mariana Norberg ignorerades helt av
tingsrättens ordf då denne skulle redovisa sina domskäl (se rådmannens
kommentar i Aftonbladets artikel bifogad som länk i detta dokument).
Kan detta möjligen ha berott på
att denna läkare, vilken tillika var hennes husläkare och kände henne väl sedan
många år, skrev ett omfattande utlåtande där han redovisade historik och
löpande utveckling för att slutligen komma med ett samlat omdöme som inte
vitsordade ett förvaltarskap??
Vi måste säkerställa att läkarna
från misstanken att gå någon myndighetsrepresentants ärenden och kräva att ett
ordentligt och väl övervägt läkarutlåtande från någon sakkunnig läkareutfärdar
ett läkarintyg med en icke förutbestämd utgång. Dvs inte utfärdat på
”beställning” och av slentrian.
Sannolikt skulle då
läkarutlåtanden rejält kunna påverka utgången vid många förvaltarskapsärenden.
17 Frågan om läkarutlåtande måste på allvar tas in
i Föräldrabalken och då samtidigt reformeras grundligt så att lagstiftarens
ursprungliga tankar om att någon med fabricerade läkarintyg inte felaktigt blir
satt under förvaltare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar