Makten och bulvanerna 19.
Bruk eller missbruk,
så kunde också dagens avsnitt ur skriften som här ges offentlighet rubriceras. Att utvecklingen i hög grad centralstyrs från SKL, kan ifrågasättas.
2013.10.08
Jarl Strömbäck
Överförmyndarverksamheten,
ett skydd eller ett hot för de gamla?
Överförmyndarverksamheten i
Sverige har som sin huvudsakliga uppgift att försöka tillämpa Föräldrabalkens
lagstiftning då de utövar sin myndighet.
Lagstiftningens intentioner är det
huvudsakligen inget problem med även om den i vissa stycken är av gammalt datum.
Det är när
överförmyndarförvaltningarnas tjänstemän själva inte förstår att tolka
lagstiftningen på det sätt som avsetts som rättssäkerheten, för bl.a. de gamla,
plötsligt befinner sig på ett sluttande plan.
När väl den politiskt tillsatta
överförmyndarnämnden (i de kommuner där denna nämnd faktiskt finns och inte
enbart består av en enda person) fattar de formella besluten på underlag som
beretts av tjänstemännen så har lagstiftaren förutsatt att ÖFN:s ledamöter
själva är så kompetenta och pålästa i varje enskilt ärende att rättssäkerheten
blir fullt ut tillgodosedd.
Innan ett förvaltarskapsärende,
genom ÖFN:s beslut, därefter skickas till tingsrätten som en ansökan om
förvaltarskap så skall alla inblandade ha förstått konsekvenserna av sitt
beslut. Även den det berör och/eller dennes närstående.
Då ÖFN ytterst sällan upplever att
ett förvaltarskapsärende på allvar blir ifrågasatt så har det utvecklats en
praxis för hur ÖFN och överförmyndarförvaltningens tjänstemän skall tolka
lagstiftningen.
Vid minsta tvekan och för att ”ha
ryggen fri” så begagnar sig tjänstemännen vid ÖFN:s förvaltningar av
möjligheten att konsultera Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).
SKL är dessutom den organisation
som arrangerar kurser och utbildningar för tjänstemän inom
överförmyndarverksamhetens olika förvaltningsdelar. SKL:s ansvarige jurist Eva
von Schéele bär därför ett mycket tungt ansvar för hur Sveriges alla
överförmyndarförvaltningar tillämpar sin syn och sina tolkningar av styrande
lagstiftning.
Det finns egentligen bara ett
problem med detta förhållande. SKL har ingen jurisdiktion för detta område, d.v.s.
de behöver inte ikläda sig något som helst ansvar för sin
rådgivningsverksamhet.
Överförmyndarpersonal hade lika
gärna kunnat stanna någon flanör på stadens gator och snabbt frågat om råd då
det är tjänstemännen själva vilka alltid undantagslöst är personligt ansvariga
för att laglighetspröva och tolka lagstiftningen i varje enskilt fall.
Något som Mariana Norberg
verkligen på nära håll och för personlig del fått se konsekvenserna av.
7 SKL:s roll i den kommunala hanteringen av
överförmyndarverksamheter måste stoppas för att garantera rättssäkerheten och
återge ÖFN runtom i landets alla kommuner det egna ansvar som man i många fall
i praktiken skjutit över på SKL att bli talesman för.
8 Återinför det personliga ämbetsmanna ansvaret som Palmeregeringen tog bort i
mitten av 70-talet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar