Hur säkerställer vi rättsäkerheten i samhällets sätt att hantera våra mest sårbara medborgare, de gamla och sjuka? Det är dags att återgå till serien som påbörjades med frågan, Vem styr egentligen?
2013.10.05
Hur
säkerställer vi armlängdsprincipen mellan samhällets olika företrädare i
umgänget med de gamla och sjuka?
2013.10.05
Hur
säkerställer vi armlängdsprincipen mellan samhällets olika företrädare i
umgänget med de gamla och sjuka?
De små stegens tyranneri är illa nog om de
så också bara begränsas till enskilda myndigheters utövande av makt över sina
medborgare. Sätter samhällets olika företrädare dessutom i system att samverka
kan följderna bli ödesdigra för den enskilde.
Den absoluta lågvattennivån har nåtts när
samhällets samlade kraft, av rent principiella skäl, sätter individens
grundläggande rättssäkerhet ur spel.
Frågar man de anhöriga till Mariana
Norberg så är de levande bevis för människor vilka är djupt skakade av sina
upplevelser.
I Marianas fall lyckades inte samhället
knäcka individens rätt mot samhället men den osökta frågan blir om alla har den
energi och det engagemang som hennes anhöriga lyckades mobilisera i sin kamp
för hennes till synes självklara rätt.
Att på rättsvidriga grunder bli
omyndigförklarad och satt under oinskränkt förvaltarskap (person, rätt och
egendom) genom ett samlat agerande från olika myndighetsutövare är inget annat
än en rättsskandal.
När samhällets myndighetsutövare samlar
sig i en samordnad attack mot en gammal människas självklara rätt att bestämma
över sitt eget liv upplevs just samordningen ibland myndighetsutövarna som det
mest svårsmälta.
Det är därför mycket viktigt att vi som
medborgare får en grundläggande insikt i hur vi kan försvara oss mot det
samlade samhällets rättsövergrepp mot gamla.
Vi måste en gång för alla inse att
kommunernas socialförvaltningar många gånger agerar mycket aggressivt när de
ser sin egen maktfullkomlighet ifrågasatt.
Att m h a socialtjänstlagens långtgående
möjligheter kunna åberopa i stort sett vilka kvasiskäl som helst gör den gamle,
svage eller sjuke praktiskt taget rättslös i de fall socialtjänsten använder
sig av just det kortet.
Praxis på socialtjänstens område har
invaggat tjänstemännen i en övertygelse att de med relativt enkla medel och
nästan helt riskfritt för egen del med tvångsmedel kan intervenera på den sjuke,
svage och gamles rätt att bestämma själv.
Vill socialtjänstens myndighetsutövare
säkerställa att de slipper riskera mothugg från den enskilde eller dennes
anhöriga så tar man helt fräckt hjälp av andra kommunala myndighetsutövare för
att slippa schavottera ensamma vid en rättslig prövning.
I fallet med Mariana så kunde dessutom en,
i egen kommunal regi bedriven, hemtjänst utnyttja sin kommunalt organisatoriska
hemvist inom socialförvaltningen för att med kommunens samlade resurser utöva
sitt maktmissbruk.
När kommunen väl satt sig i sinnet att
genomdriva sin vilja som i fallet med Mariana så kunde man dessutom utnyttja
kollegiala kontakter inom kommunen för att till slut att be
Överförmyndarnämnden om en ansökan hos tingsrätten med syftet att på helt
rättsvidriga grunder sätta Mariana under ett oinskränkt förvaltarskap.
Men då kanske någon invänder och hävdar
att tingsrätten ändå inte är en kommunal institution. Förvisso inte men om
kommunerna satt i system att försöka sätta gamla under oinskränkt förvaltarskap
så utvecklar detta förfarande ganska snabbt en rättspraxis hos landets
tingsrätter.
Den generella utgångspunkten hos
tingsrätterna är ju givetvis att ingen kommun kan vilja sina gamla så illa att
de på orättfärdiga och fabricerade grunder försöker sätta någon stackars
gamling under förvaltarskap.
När tingsrätten normalt inte heller får
några protester från den drabbade eller dennes anhöriga så drar ju
praxisbildningen snabbt iväg långt ned i diket.
Det är därför av yttersta vikt att vi
medborgare verkligen driver på att den gamla hederliga principen om armlängds
lucka mellan olika myndighetsutövare, så att deras möjlighet att samordna sig
inte finns tillgänglig då man ägnar sig åt kollegialt maktmissbruk.
6 Kommunernas makt vid myndighetsutövning
måste begränsas kraftigt liksom att Kommunerna inte skall kunna samverka med
övriga instanser i samhället vilka delegerats rätten att utöva myndighet.
Armlängdsprincipen mellan olika exekverande myndighetsutövare måste etableras
med eftertryck så att t.ex. granskningar från Länsstyrelserna gentemot
kommunala överförmyndarverksamheter sker med ett tydligt oberoende, en hög grad
av professionalism och med mycket höga krav på en helt rättssäker hantering i
de kommunala överförmyndarverksamheterna (tingsrätterna skall absolut inte
1 kommentar:
Det måste väl betraktas som synnerligen djupt orättvist att pensionärer i dagens Sverige, pensionärer som arbetat hela sitt liv och betalat skatt till samhället, idag inte längre har ekonomisk råd till vård i den senare halvan av sitt liv, samtidigt som invandrare som uppehåller sig illegalt i vårt samhälle har rätt till vård och service utan kostnad.
Hur har det kunnat tillåtas bli så här?
Dagligen, i mitt yrke, ser jag allt fler äldre med usel tandstatus, till och med i avsaknad av framtänder och utan möjlighet att få ekonomisk hjälp till åtgärd.Hur länge skall detta accepteras.
Fd finansministern Gunnar E Sträng, myntade en gång ett bevingat uttryck, nämligen att en persons sociala status skall ej kunna avläsas av tändernas standard.
Skicka en kommentar