Makten och bulvanerna 22.
Kombinationen av lek med små barn under dagen, och senare samtal med vuxna
med de perspektiv som den nu rubricerade skrivningen har, har gjort den här
dagen meningsfull. Att sedan en
illasinnad skribent i en lokaltidning spyr sin galla bekräftar bara tesen om
journalistikens förfall. Nu till ännu ett avsnitt värt tankens omsorg.
2013.10.19
Jarl Strömbäck
Finns
det verkligen behov av att med tvångsåtgärder sätta allt fler äldre under
förvaltarskap?
Tar man del av vad många av de inblandade
myndighetsföreträdarna verkar tycka så finns det en ganska utbredd uppfattning
om att det är samhällets plikt att för den gamles räkning skydda denne mot
risken att bli lurad och bedragen.
Så långt kan ju alla med empatiska
förmågor tycka att det är en lovvärd inställning från samhällets företrädare.
Men det är nu snuddande nära att ställa
sig frågan varför så många samhällsföreträdare med viss självklarhet samtidigt
anser att de i sin egenskap av myndighetsutövare med tvångsmedel och utan att
ens tillfråga den gamle eller dennes anhöriga skall kunna sätta den gamle under
ett oinskränkt förvaltarskap?
Självklart så måste myndighetsutövare
uppmärksamma de anhöriga när de ser att obehöriga eventuellt på ett
otillbörligt sätt försöker lura och/eller bedra en gammal människa.
Men det är en sak att samhällets
myndighetspersoner via anhöriga försöker uppmärksamma på vad utomstående till
den gamle försöker göra.
Det är dock en helt annan sak när
myndighetsutövare med tvångsmedel försöker skydda de gamla mot sina egna
närmast anhöriga.
Hanteringen från myndighetsföreträdare
måste vid varje enskilt ärende ske med rigorösa krav på rättssäkerhet när
myndighetsutövarna anser att den gamle behöver skyddas mot sina egna anhöriga.
Det får absolut inte gå till som i fallet
med Mariana Norberg där skälen och tillvägagångssättet för att sätta henne
under ett oinskränkt förvaltarskap för tankarna till outvecklade och totalitärt
styrda länders rättstillämpning.
Tvångsmedel skall för övrigt alltid
användas med allra största försiktighet annars är samhällsutvecklingen ute på
en mycket farlig väg.
Gäller det gamla så måste samhället beakta
en lång rad omständigheter innan man ser sig föranledd att ta till
tvångsåtgärder som en absolut sista åtgärd.
Ett minimikrav är att den gamle och de
anhöriga/närstående alltid skall tillfrågas innan beslut.
När myndighetsföreträdare överväger ett
förvaltarskap måste den gamle ges laglig rätt att begära överprövning av beslut
om inrättande av förvaltarskap.
När väl en förvaltare utsetts så har den
gamle helt mist sin egen rättshabilitet och kan inte överklaga tingsrättens
beslut då den gamle per definition företräds av den utsedde förvaltaren.
Nog är väl detta förhållande märkligt?
12 Inget inrättande av förvaltarskap skall kunna
komma till stånd utan att den som är föremål för sådana överväganden hörs om
sin egen uppfattning. Den formulering som idag finns i FB Kap 11 § 16 måste
endera ändras eller så måste ÖFN och TR fås att ändra sin praxistillämpning.
Idag rundar samhällets företrädare dagligen avsikten med vad som står i detta
avsnitt i lagstiftningen.
Skall
samhällets oinskränkta tolkningsföreträde av Föräldrabalken kunna sättas före
den enskilda äganderätten?
Denna till synes något märkliga frågeställning
är sprungen ur det faktum att vissa kommuner via sina utsedda förvaltare driver
en närmast kampanj liknande tillämpning då man låter förvaltare med sin
oinskränkta rättshabilitet för sin huvudmans räkning sälja fasta tillgångar
såsom fastigheter, näringsverksamheter och företag.
Har man med tvångsmedel och utan att
tillfråga den gamle satt in en av ÖFN utsedd förvaltare så är det per
definition helt legalt att denne i sin huvudmans ställe går in och beslutar om
saker som normalt skulle anses som olaglig konfiskering av privata tillgångar.
Detta förfaringssätt kan aldrig ha varit
lagstiftarens intentioner varför denna möjlighet till maktmissbruk för
samhällets myndighetsutövare snabbt måste stängas.
Detta sätt att, med eget
tolkningsföreträde, konfiskera privat egendom är bara ännu ett exempel i raden
för hur illa ställt det egentligen är med rättssäkerheten om man blir gammal
och av samhället bedömd som otillräknelig.
Detta är direkt utmanande mot den privata
äganderätten.
Att detta ofog dessutom ofta sker för att
kommuner skall kunna höja sina avgiftsuttag för vård/omsorgsavgifter,
hjälpmedel, hemtjänst, m.m. som huvudmännen ofta är i behov av gör det hela
mycket motbjudande.
Varför
accepterar vi att insatta förvaltare m h a kommunalt beslutade taxekonstruktioner
för omsorgsavgifter konfiskerar de äldres tillgångar?
Vi tvingas återigen inse att samhället
tvärtemot allmänhetens normala rättsuppfattning alltid först ser till
samhällets eget intresse.
När detta sker på den enskildes bekostnad
som i fallet med taxekonstruktioner för omsorgsavgifter så har kommunala
myndighetsutövares uppfinningsrikedom sedan länge överskridit gränsen för vad
som kan anses som rättssäkert.
Att förekomsten av detta sker m h a
föräldrabalken och insättandet av förvaltare är fullständigt oacceptabelt.
13 En lagändring för att stoppa detta tilltag som
så allvarligt kränker äganderätten ter sig ju helt självklar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar