lördag, november 24, 2007

Tal till 90-åring!


Centervänner när Er avdelning firar 90 år, tillåt då en 40-åring att framföra sina varmaste gratulationer. Så kan man väl säga, faktum är ju att Ert barn, Studieförbundet Vuxenskolan i år också firat jubileum, nämligen sin 40-årsdag.

Vid ett sådant här tillfälle borde jag kanske räkna upp de förgrundsmän ni haft genom åren, men jag nöjer mig med att räkna upp en som haft viss betydelse också i mitt liv. Hösten för 31 år sedan, 1976 skulle jag rycka in för att i några veckor som reservofficer i Flottan köra dess stolta fartyg Älvsnabben. Då bodde vi i Halland, ett starkt centerlän för övrigt, men mina tankar gick till bonden från Norrland som utmanade makten. På eftermiddagen, efter att jag röstat flög jag upp till Stockholm. Upplevelsen under valvakan på Berga slott på kvällen 1976 över öl och böckling tillsammans med likasinnade blev mitt livs hittills största valvaka. Resultatet känner ju ni som är tillräckligt gamla och har egna minnen från den kvällen. Sverige fick regeringsskifte efter 40 år av socialdemokratiskt styre.

Jag hade röstat på Torbjörn Fälldin och gjorde så under den tiden han fanns med, sedan blev det Bengt Westerberg.
I gemensamhetstanken för 40 år sedan förenades Centern och Folkpartiet under Vuxenskolans signum. Det äktenskapet tackar vi för i Vuxenskolan, vårt mål är att snart bli landets största studieförbund och vi är snart där.
För egen del tillhör jag dem som gärna hade sett en sammansmältning av de två partierna, och kanske blir det så en dag. Nu framhäver ju till och med storstadspressen att centern är mer liberalt än liberalerna, ur led är tiden skulle man skämtsamt kunna säga.

Tillåt mig med de orden framföra ett tack för det samarbete Vuxenskolan får ha med Er i Centern på olika områden, det får gärna bli än mer omfattande.
Från Vuxenskolans sida vill vi gärna ge Er en gåva vilken kan bli till en upplevelse att minnas. Kan jag få överlämna som ett tecken på vår uppskattning en upplevelsecheck vilken ni kan utnyttja när ni har någon av Era sammandragningar, och samtidigt önska Er många fina år framöver.

2007.11.24
Jarl Strömbäck
Ordförande SV-region Västernorrland

Inga kommentarer: