Med vind i seglen.
Augustis första
dag när vi lossar förtöjningarna och seglar ut. Tre generationer ombord, och förväntningarna
speglas av glädje. Det är fint väder efter julis tråkiga sommar. Nu vill vi ha
några somriga dagar.
På vägen mot
första målet Donsö, hamnen i den södra skärgården med sin sjöfartsindustri och
sina fiskebåtar skall få vårt besök. Västerhavsveckan har börjat och nu skall
västerhavet firas med evenemang och traditionell marknad i hamnen.
Marstrand gästhamn i bakgrunden |
Väl där får
vi plats vid kaj, och inom kort har ytterligare några båtar lag till utanpå
vår, på typiskt västkustmaner. Grannsämjan är god och promenader och umgänge
slutar med en middag i det som en gång var det stora ishuset. Där isen till
fiskebåtarna förvarades innan andra kylmöjligheter tog över den delen.
Mycket kan skrivas,
seglingen upp till Marstrand blev en bitvis utmanande sådan när vinden pep i
med dryga 10 m/sek. Då blev det nödvändigt att i tämligen grov sjö reva seglen
för att återta kontrollen över verkligheten. Sådana är också havets villkor.
Marstrand var sig likt, bara så mycket mer präglat av gästande båtar vid många
bryggor. Där fladdrade flaggor från många av norra Europas länder. Och lugn och
trevnad präglade människor i de många butiker som kantar kajpromenaden.
Nästa anhalt
fick bli Björkö i den norra skärgården. Också den en ö med sin egen prägel. Med
fler än 1500 invånare året runt, har man också den närservice som krävs för ett
levande samhälle. Och även om satsningen på turismen inte är lika levande här,
så är den ändå tydlig och positiv.
Över
fjärdarna och genom sunden blev det så dags att avsluta 5-dagsturen. Nog är det
en upplevelse att se en riktigt levande skärgård. Att uppleva vattnens E-6, med
sin ständiga trafik av båtar under olika flagg stäva på i nordlig eller sydlig riktning.
Och från
Rivöfjorden, där fartyg i generationer passerat på sin färd till och från Göteborgs
hamnar, ser vi konturerna över staden på avstånd. Älvsborgsbron, den stora portalkranen
vid Eriksberg som utgör ett viktigt minne över stadens storhetstid som världens
största skeppsbyggarstad.
På fjärden
innan hamn lägger jag i dörjen. På ca 5 minuter hugger 3 fina makrillar som i
fileat skick blir en superb middag någon timme senare.
En fin
utflykt är slut, andra aktiviteter vänta kommande dagar. Och SD-kampanjen i
Stockholms tunnelbana, leder än en gång till jämförelser med den tyska
utvecklingen på 30-talet. Men mer om det
en annan gång.
2015.08.06
Jarl
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar