tisdag, oktober 16, 2012

Bröd eller bränsle



Häromdagen kom ett välkommet besked från byråkraternas Mecka, Bryssel. Nämligen det att man nu måste värdera den mark som behövs för livsmedelsproduktion, utifrån användningsområden bröd eller bränsle. Skall produktiv mark få användas för att odla för etanolproduktion, eller skall den istället vara förbehållen livsmedelsproduktion?

Brödbil
Svaret borde vara givet, och dess bättre så tycks byråkratin här hamna rätt. Etanolen får inte stjäla maten ur munnen på fattigt folk. Dess utbredning måste begränsas om vi på allvar menar något med ordet fattigdomsbekämpning.

Alternativet frågar sig vän av bilåkande då? Ett givet alternativ, med stor potential inte minst i vår del av världen, är biogasen. Det slängs enorma mängder livsmedel som tillsammans med biologiskt avfall i övrigt kan användas för biogasframställning. De kommuner, som likt kommunen norr om skogen har låst sig vid etanolen som ”framtidens” bränsle, är än en gång vilse i synsätt.

El-hybriderna kommer att ta en del av marknaden, men merkostnaden för dem är för hög, och begränsningarna i räckvidd för stora. Dess miljöbörda är också stor genom de mycket speciella ämnen som ingår i batterierna. De borde i ett längre perspektiv inte vara lösningen.

Vätgasen är en stor möjlighet, redan säljs vätgasbilar kommersiellt av ledande tillverkare som bland andra Mercedes och Opel. Vätgasen ger i stort sett nollutsläpp i form av vattenånga. Redan finns i södra Sverige vätgasmackar.

Men tillbaka till biogasen, att satsa på den är också att satsa på återvinning på ett mycket klokt sätt. Därför borde alla kommuner med miljömedvetande på agendan också verka för biogasens spridning. En eloge i bloggen till de kommuner i norr som insett det, Boden, Skellefteå, Sundsvall, Östersund, och snart också Vännäs/Umeå.

De kommuner som väljer etanolspåret, kommer bara allt längre bort från en sund och riktig utveckling.

2012.10.16

Inga kommentarer: