I vår strävan att förstå Mor Karins
dilemma, har vi nu kommit till de kommunala mekanismer som gör det möjligt att
plundra de äldre. Låt oss först krasst konstatera att kreativ bokföring är en
högt utvecklad konst hos de personer som sysslar med just detta.
När maxtaxan inom äldreomsorgen
infördes 2002, var det en socialdemokratisk regering under Göran Persson som
den vägen ”köpte” röster. Nu pågår i rask takt nedmonteringen av densamma. I en
nyss publicerad statlig utredning (SOU 2012:2) görs en jämförelse mellan
socialtjänstlagens skrivningar om maxtaxan för äldre, och hur vissa kommuner
valt att kringgå dessa. Den långa jämförelsen slutar med följande
konstaterande.
”Detta
(vissa kommuners handlande) innebär att kommunerna vid avgiftssättning enligt
självkostnadsprincipen inte behöver följa socialtjänstlagens bestämmelser om
inkomstberäkning och eller högkostnadsskydd.”
Lagstiftningen sätter vissa
begränsningar över hur mycket man får ta betalt för omsorgens tjänster, vilka
man nu kringgår på olika sätt. I gällande lagstiftning (socialtjänstlagen) är
angivet att man inte får ta ut mer än en viss summa pengar av en boende på
kommunalt boende, såvitt det inte är ett hyresboende. Vilket inneburit att helt
plötsligt har det minsta rum i de kommunala boendena blivit ”hyreslägenheter”,
och man kan ta ut hyror för några få trånga kvadratmeter, som är i nivån med
fullt utrustade två rum och kök i ute i samhället.
Enligt samma lag får man inte ta ut
mer i avgifter av en person, än att vederbörande har ett ”förbehållsbelopp”
kvar för personliga utgifter. Men den passusen klarar man galant av genom att
avgiftsbelägga i stort sett allt den boende önskar och behöver, och se till att
så mycket som möjligt av det förbehålls kommunala tjänster.
Om det skulle bli så att den boendes
pension inte räcker, men vederbörande har ett sparande i en eller annan form,
förbehåller sig kommunen rätten att avyttra det sparandet. Och har en boende
lägenhet eller fastighet, tar sig kommunen rätten att efter 3 månader på
boendet försälja den boendes egendom.
Så säkerställer man att tillräckligt
kapital flyter in i den kommunala kassan för att täcka så stor del av
kostnaderna för omsorgen som möjligt. Och naturligtvis som en konsekvens av
detta, att eventuellt arv till barn och barnbarn, den boendes yttersta vilja,
förskingras.
Det är dags att titta på hur det har
kommit att drabba mor Karin, men det får vänta till nästa blogg.
2012.09.26
Jarl Strömbäck
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar