söndag, augusti 05, 2012

Den inget förstår?



Vår KS-ordförande i kommunen norr om skogen hade i ÖA den 4.8 ett inlägg där hon framhäver kommunens problemfria och välmående situation. Mot den bakgrunden vill jag gärna medge att jag dessvärre tillhör den grupp kommunmedborgare som inget förstår.

Jag förstår inte det kloka i att med ca 250 miljoner i kommunala medel stödja verksamheter i Afrika, för att sedan sälja dem för 400 kronor?

Jag förstår inte det kloka i att Domsjö fabriker direkt eller indirekt gavs stöd med ca 500 miljoner (inkråm o vatten etc.), utan att kommunen försäkrade sig om del av den värdetillväxt som försäljningen till indierna innebar. Ägarna till Domsjö Fabriker köpte den för 1 miljon, och sålde för 2000 miljoner utan att ett öre av dessa kom kommunen till del. Maken till bristande affärsmässighet får man leta efter. Det är inte konstigt att de före detta ägarna är jublande glada efter den blåsning kommunens medborgare på det sättet utsatts för.

Jag förstår heller inte det kloka i att blåsa på med ett kraftvärmeverk med en kapacitet som inte på något sätt står i rimlig paritet med kommunens behov av fjärrvärme. Hade man nöjt sig med det, hade kostnaden blivit ca 300 miljoner istället för de 1200 miljoner som nu blev fallet, och som kommer att innebära att ett antal hundra miljoner måste tillföras energibolaget i kapitaltillskott förutom de 300 miljoner som redan avdelats.

Jag förstår heller inte den fascination vid affärsverksamhet som präglat kommunens agerande de senaste 10 åren, när man i grunden saknar erfarenhet av den typen av verksamhet. Varför inte istället vända det goda ögat och resurserna till de många som sliter med de kommunala kärnverksamheter vilka ständigt tycks stå under nya besparingskrav.

I den mån jag tillhör gruppen som inget förstår, får jag väl nöja mig med det och med vetskapen att den gruppen ökar i allt högre takt.

05.08.2012

Jarl Strömbäck

Gruppledare SPI


Inga kommentarer: