tisdag, augusti 14, 2012

värt att begrunda

 

Morgondimmornas tid är inne, men också lugnet i våra skärgårdar, när den stora semesterrusningen stillnat. Häromdagen kom nedanstående rader kommit mig till del från en skrivare med rötter i kommunen norr om skogen.  Tankarna är väl värda att begrunda i en tid när makteliten sätter sina egna regler, och de stora massorna får betala.



Hej

Har följt ÖA en del i sommar. Och andra händelser rörande förtroendevalda. Jag börjar bli blasé. Finns det ingen heder alls? Och vad gäller eventuella liknelser med avseende på vårt kommunalråd så är väl en gås närmast? Eller hur? Verkligen ALLT rinner ju av.

En direktör för tillväxtverket bränner 800 långschalar på en kväll på Grand Hotel. Personalen behöver det.

Va?

Sedan går man vidare och märker att näringsdepartementet under Olofsson, som jag tidigare prisade, regelmässigt kört frukost och lunch som intern representation. Hej och adjö med min respekt.

Jag blir bara matt. Förblindar makten verkligen på detta vis? Fungerar vi alla på detta sätt? Att när börsen inte är vår egen så är det bara att bränna?

Vem prisar den politiker eller tjänsteman som följer regelverket och SPARAR pengar för skattebetalaren?

Är det inte dags att ändra reglerna för vilka som ska vinna Guld?

Är det inte dags att bilda ett parti som på sitt program också har det som ett krav? Att kunna redovisa utväxlingen på skattekronan? Elvy refererade ju så fint till marknaden häromdagen. Är hon villig att också börja begripa vad den innebär? Eller säger hon att om marknaden inte är villig att satsa så kan vi ju alltid bränna ett antal miljarder för skattebetalarna? Vad är det egentligen socialdemokraternas representant i partiets arbetsutskott säger? Lämna texten till en byrå för en genomgående analys. Det kan vara värdefullt i längden.

I mitt lilla bolag får jag stångas med min revisor om jag vill plocka ut 10.000:- i vinst.

Öviks Energi har ett kapitalbehov på kanske 2,5 miljarder. Och inget säger att verksamheten är eller kan bli lönsam.

Hur är det möjligt? Har den verksamheten inga revisorer? Den grundläggande frågan är naturligtvis om verksamheten överhuvudtaget har någon ledning. Om en kommunal verksamhet går så innihelvete åt fanders hur kan ansvariga ändå stå och säga att de gjort saker med ansvar? Rätta mig nu om jag har fel, men någon måste ha fattat fel. Eller?

I min lilla verksamhet parerar jag med tendenserna. Jag lyssnar på rälsen. De borde fler göra.

En parentes: Jag begärde ut uppgifter om hur mycket Öviks Energi sponsrar i Modo Hockey.

Svaret?

Det är hemligt.

Slut på citat

2012.08.14

Jarl Strömbäck






Inga kommentarer: