Ty en pärla var
han på krigets stråt,
Och en äkta
pärla också,
Och något tålde
han skrattas åt,
Men mera hedras
ändå.
Den fina strofen ur en klassisk dikt, något
modifierad, får utgöra utgångspunkt för den här bloggen. I kommunen norr om
skogen kämpar en person med furiens geist för att klargöra handlingsmönster
vilka orsakat kommunen stor ekonomisk skada. Men den striden möter stort
motstånd, lagstiftning är en sak, tillämpningen en annan. Och i landet i norr,
och kommunen norr om skogen gäller åsiktsgemenskapens oskrivna lag.
Nedanstående är ett brev ställt till
kommunstyrelsens ordförande av vår person, det har kvaliteter som gör att det
bör ges en vidare spridning.
Citat
Med
anledning av ditt svar på mina förfrågningar.
Den
juridiska bedömning som kommunjuristen gjort som hänvisas till i Rodrets
protokoll 2006-11-07 utfördes inte av någon kommunjurist eller av någon annan.
Något skriftligt bevis för att en juridisk utredning gjorts angående
kommunallagens kompetensbegränsningar före köp av SEKAB och efterföljande
finansieringsbeslut.
Det
är ytterst ansvarslöst att driva igenom köp av aktier i ett privat företag och
att sedan driva igenom ytterligare en halv miljard kr i stöd till detta företag
utan att ha försäkrat Er om att kommunallagen tillåter att en kommun ägnar sig
åt produktion av och handel med kemikalier och internationell produktion av och
handel med drivmedel. Jag anser detta lutar åt trolöshet mot huvudman.
Den
felbedömningen har kostat kommuninnevånarna 100tals miljoner kr. Ni har ännu
inte redovisat kostnaderna. De visar sig framför allt i att vid försäljning av
SEKAB får inte kommunen tillbaka investerade pengar och att ytterligare lån
till SEKAB måste skrivas av. Kostnaderna finns där, du tror väl inte att den
miljard i förluster som SEKAB gjort är gratis.
Om
Ni hade gjort en riktig juridisk bedömning hade aldrig alla investeringar i och
lån till SEKAB behövt genomföras. Ni hade vetat att det är olagligt. SEKAB
kanske hade köpts av ett annat företag. Ni har sagt att det då fanns
intressenter som kunde flytta SEKAB från Övik. Det hade väl varit bra. Då hade
vi sluppit en halv miljard i förlustbringande investeringar. Någon etanolfabrik
blir ändå inte av.
Om
en korrekt juridisk utredning hade gjorts så hade inte kommunen kunnat köpa in
sig i eller finansierat SEKAB.
Du
hänvisar gång på gång till den dom som följde Rosdahls överklagande. Samma
förvaltningsrätt som gav kommunen rätt 2007 upphävde beslutet i samma ärende
2011. I sakfrågan i samtliga tre domar står det att kommunens finansiering av
och engagemang i SEKAB inte är faller inom ramen för kommunal kompetens. Senare
ansåg kammarrätten att samtliga beslut hade vunnit laga kraft. Kammarrätten
ansåg inte att domen 2796-06 var rätt utan att det tidigare beslutet som domen
gällde vunnit laga kraft.
Då
borde du förstå att kommunallagen faktiskt inte tillåter ägandet av och
finansiering av SEKAB. Då har du som förtroendevald ett ansvar att upplysa om
det. I stället mörklägger du frågan, inte för kommuninnevånarnas bästa utan för
ditt eget bästa. Du vill inte erkänna detta kostsamma misstag.
-Det
dokument som SKL skickade i frågan är ren lögn. Man ljuger ihop samband och lagtolkningar
som inte finns. Ger stöd till kommunens politikers önskan att kunna använda
kommunala medel till investeringar i en spritfabrik utomlands är skandal. Jag
har klagat till SKL och fått ett dumt svar.
Du
måste ta tag i den frågan och avkräva en förklaring från SKL. Jag anser att SKL
bör betala skadestånd därför att deras felaktiga råd givit upphov till
ytterligare en halv miljard i finansiering av SEKAB.
-Det
andra är domen 2792-06. Domaren ljuger också ihop en anledning till att låta
politiker kringgå kommunallagen. Han hänvisar i domskälen till exakt de rätta
paragraferna ur ellagen 7 kap § 1 och 2. Dessa avser produktion av och handel
med el. Ingenting nämns om kemikalier eller drivmedel, därför innefattas de
inte heller av ellagen.
Domaren
hänvisar också mycket riktigt till lagen (1994:618) Elhandelslagen. Den handlar
om handel med el. Den handlar inte om handel med kemikalier eller drivmedel.
Därför innefattas inte de av den lagen. Han hänvisar också till propositionen
1996/97:136 vari det går att läsa om anledningarna och avsikterna med den nya
ellagen. Proppen beskriver framför allt handel med el. Den beskriver inte
handel med kemikalier eller drivmedel. Inget av de lagdokument han nämner har
någon som helst relevans till produktion av och handel med sprit i Polen.
Men
med hänvisning till dessa lagtexter om el så anser domaren att en spritfabrik i
Polen som ska leverera fordonsbränsle till Polska bensinstationer och köper råvara
från Polska bönder ”är sådan med elproduktion sammanhängande verksamhet”. Det
finns inget faktiskt samband mellan en spritfabrik i Polen och handel med el i
Sverige.
Det
är skandal att en domare inte tar sitt professionella ansvar utan ljuger om lagens
innehåll för att ge stöd åt kommunpolitikers önskan att konkurrera på
europeiska marknader för drivmedel och kemikalier.
Som
sagt, du förstår vid det här laget själv att kommunallagen inte tillåter
kommunalt ägande av handelsföretag på drivmedelsmarknader, eller tillverkning
och handel med kemikalier. Vad tänker du göra för att rätta till dessa
missförstånd?
Slut
på citat
2012.08.21
Jarl
Strömbäck/SPI
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar