Bland härskartekniker är en av de
äldsta och odödligaste den att ”skjuta budbäraren”. Ledarskapet vill inte höra
dåliga nyheter, då ser man till att de kvävs så snabbt och smärtfritt som
möjligt.
Kanske är det så man skall tolka den
ilska som kommit till ytan genom rapporteringen av läget i kommunen norr om
skogen undertecknad har tydliggjort under den gångna sommaren. Nu manifesterat
bland annat av den insändarskribent som föreslår att jag tar mitt pick o pack
och försvinner från orten. Så tunn demokratins polityr kan vara också i vårt
land.
För det är inte undertecknad som
begärt 900 miljoner i extra anslag för att inte ortens energibolag skall
tvingas till konkurs, det är bolagets styrelse. Och dess inköpta revisorer
menar att den siffran är alltför låg, det behövs ca 2 miljarder för att ge
energibolaget den ekonomiska hälsan åter. Det är ofantliga belopp för en kommun
med drygt 50 000 invånare.
Och det är inte undertecknad som är
Svensk Kommunrating, en fristående organisation som en klok kommunledning tar
råd av, men inte kommunen norr om skogen. När man går in på Svensk
Kommunratings hemsida och googlar på Örnsköldsvik möts man av följande text:
”Kommunen har erbjudits aktuella nyckeltal men avböjt, en profil med fyra år
gamla nyckeltal presenteras dock alltid”.
Kommunen vill alltså inte granskas av
Svensk Kommunrating, vilket möjligen kan förklaras med att redan i siffrorna
för 2007 var kommunen ”rödlistad” med avseende på borgenslån och
avgiftshöjningar (taxor). Hur skulle inte en sådan granskning se ut idag i ett
så mycket värre läge? Den demokratiska utvecklingen har också sina vägval.
Och på Svensk Kommunratings egen blogg
kan man läsa följande”,
”Det går inte
bra i Örnsköldsvik. Läget är så allvarligt att kommunen står på randen till den
nya företeelsen som tagit Europa med överraskning, nämligen överbelåning.
Sannolikheten är stor att man är nästa svenska greklandskommun producerad av
spekulativa aktörer på kreditmarknaden som vet att om det skulle gå fel så
räddas de av politiker därför att de är systemviktiga och inte kan tillåtas få
gå i vad som för en kommun motsvarar konkurs.
Överbelånade kunder så som stater i EU och
snart även officiellt kommuner tillsammans med oförmåga att gå i konkurs är
inte de enda nya dyra inslagen för skattebetalarna. Förr var det också mycket
grannlaga och en ansvarsmässig tung uppgift att förvalta andras pengar, vilket
alltid varit och fortfarande är ett stort inslag i all ekonomi. Rådet till
Örnsköldsvik att så snabbt som möjligt avsluta alla förlustprojekt och betala
uppkomna skulder vilar på den gamla respekten för förvaltning av andras pengar.
Nu har politikerna insett att de kan motivera
beskattning av medborgarna med argumenten om mer skola, vård och omsorg och
använda pengarna till annat. Svensken tar beskeden i de årliga röda kuverten om
allt mindre pensioner med stort jämnmod och utan att protestera mycket. Än är
svenskens förtroende för politikernas förmåga att leverera obruten. Än kostar
inte politiska misslyckanden mycket i Sverige. Medborgarna i EU:s norra delar
har ännu ett obrutet stort förtroende för offentlig sektor och politik något
som aldrig varit så utbrett i de mer klanliknande länderna i södra EU. Med
invandring, en ändrad attityd hos våra ungdomar och korrupt maktpolitik kan
solidariteten som bär välfärdsproduktionen snabbt gå förlorad.
Svensken i gemen minns knappast längre de
ekonomisk tuffa åren i början av 1990-talet då det överbelånade Sverige
genomled sin ekonomiska kris och över en halv miljon svenskar gick ut i öppen
arbetslöshet under två år. Stora delar av nattväktarstaten (polis och försvar)
avvecklades, bland annat skolan drabbades, 250 miljarder överfördes från
AP-fonderna och till statskassan så att bromsen nu relativt ofta utlöses vid
för låg BNP-tillväxt, och pengar till underhåll av den statliga infrastrukturen
har ännu inte kunnat återföras. Varför är svensken så tålmodig i sitt
förtroende för politiken och hur kommer det att sluta i Örnsköldsvik?
När väljarnas pengar är billiga och detta vägs
in i rösträknekalkyler så kan punkten för den optimala avvägningen bli en
ganska dyr politisk nota för skattebetalarna i Örnsköldsvik. För det är väl
inte så att Kommuninvest kommer att avskriva nödlidande krediter till de
havererade energiprojekten i Örnsköldsvik?
Kanske kan Örnsköldsvik i bästa Robin-Hood-stil
få bli betraktad som en fattig kommun och få bidrag från botten av den statliga
bidragspåsen till kommuner så som Haninge m fl fick då de havererade
finansiellt under början av 1990-talet. Då måste det S-styrda Örnsköldsvik
förmodligen invänta, under växande utgifter, en S-styrd regering i nästa
mandatperiod. Det är en hyfsad strategi, speciellt när väljarnas pengar är
billiga.
Undrar hur det kommer att gå i Örnsköldsvik?”
Slut på citat.
Slutsatsen blir att det duger inte att
skjuta budbäraren, det gör det sällan. Problemen finns kvar och måste lösas i
demokratisk anda, vilket förutsätter öppenhet gentemot medborgarna.
2012.08 .17
Jarl Strömbäck
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar