När nu äntligen Mittnytt vaknat upp
och upptäckt Örnsköldsvik, eller kanske snarare den alternativa bilden av
Örnsköldsvik, så hoppas jag verkligen att man går till grunden med de politiska
lättsinne som blivit en kvarnsten över staden och kommunen.
Ekonomiska bubblor är inte något som bara
återfinns i USA eller Grekland. De kan också återfinnas på lokal nivå i små
städer med högmodet som ledstjärna. Av det skälet kommer här ett antal exempel värda
att redovisas.
Först ut för granskning blir Botniabanan.
Att järnvägen för 100 år sedan drogs
långt från kusten i Norrland hade militära skäl. Rädslan för ryssen var stark i
hela landet, och kanske mest i norr där de ryska härjningarna fanns i färskt
minne för dåtidens beslutsfattare.
Men lika stark har på senare tid önskan
om en kustjärnväg som bygger samman befolkningscentra längs kusten varit.
Tanken om en utbyggnad utefter kusten var med andra ord mogen för drygt 10 år
sedan. Då hade den borgerliga regeringen 1991-94 byggt högakusten bron som ett
sätt att locka de norrländska väljarna. När S tog tillbaka majoriteten i riksdagen
1994, blev Botniabanan deras svar på högakusten bron. Men det fanns en väsentlig
skillnad mellan de två projekten.
Högakusten bron och anslutande vägar
mötte litet motstånd. Botniabanan mötte stort motstånd. Därför valde man att
manipulera riksdag och allmänhet. Kostnaderna fragmentiserades, de
presenterades inte i sin helhet utan stegvis. De ursprungliga kostnader som
presenterades, ca 8 miljarder var kraftigt underbudgeterade, och inbegrep inte
den upprustning alla insatta visste, måste göras på anslutningen söderut.
Slutnotan i den mån den ännu föreligger, torde sluta på ca 25 miljarder. Så
demonstreras politiskt lättsinne av grekiska proportioner också i vårt land.
Botniabanan har i den politiska
propagandan lyfts fram som en sinnebild för utveckling i norr, och i grunden är
det inte fel att en kustjärnväg byggs och moderniseras. Det som däremot måste
kritiseras är det manipulativa sätt politiken använt för att nå sina mål, och
de konsekvenser det får.
Parhästar i genomdrivandet av det
projektet var vännerna i Socialdemokraternas verkställande utskott Göran
Persson och Elvy Söderström. Facit föreligger nu med en järnväg som har utsatts
för massiv kritik för bristande funktion, och som ännu 6 år efter att den
skulle ha varit färdig enligt ursprunglig plan, brottas med stora problem.
Mönstret skulle visa sig gå igen, men
mer om det i nästa blogg.
2012.05.26
Jarl Strömbäck
Seniorpartiet SPI
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar