lördag, maj 26, 2012

Vanstyrets politik 1.


När nu äntligen Mittnytt vaknat upp och upptäckt Örnsköldsvik, eller kanske snarare den alternativa bilden av Örnsköldsvik, så hoppas jag verkligen att man går till grunden med de politiska lättsinne som blivit en kvarnsten över staden och kommunen.

Ekonomiska bubblor är inte något som bara återfinns i USA eller Grekland. De kan också återfinnas på lokal nivå i små städer med högmodet som ledstjärna. Av det skälet kommer här ett antal exempel värda att redovisas.

Först ut för granskning blir Botniabanan.

Att järnvägen för 100 år sedan drogs långt från kusten i Norrland hade militära skäl. Rädslan för ryssen var stark i hela landet, och kanske mest i norr där de ryska härjningarna fanns i färskt minne för dåtidens beslutsfattare.

Men lika stark har på senare tid önskan om en kustjärnväg som bygger samman befolkningscentra längs kusten varit. Tanken om en utbyggnad utefter kusten var med andra ord mogen för drygt 10 år sedan. Då hade den borgerliga regeringen 1991-94 byggt högakusten bron som ett sätt att locka de norrländska väljarna. När S tog tillbaka majoriteten i riksdagen 1994, blev Botniabanan deras svar på högakusten bron. Men det fanns en väsentlig skillnad mellan de två projekten.

Högakusten bron och anslutande vägar mötte litet motstånd. Botniabanan mötte stort motstånd. Därför valde man att manipulera riksdag och allmänhet. Kostnaderna fragmentiserades, de presenterades inte i sin helhet utan stegvis. De ursprungliga kostnader som presenterades, ca 8 miljarder var kraftigt underbudgeterade, och inbegrep inte den upprustning alla insatta visste, måste göras på anslutningen söderut. Slutnotan i den mån den ännu föreligger, torde sluta på ca 25 miljarder. Så demonstreras politiskt lättsinne av grekiska proportioner också i vårt land.

Botniabanan har i den politiska propagandan lyfts fram som en sinnebild för utveckling i norr, och i grunden är det inte fel att en kustjärnväg byggs och moderniseras. Det som däremot måste kritiseras är det manipulativa sätt politiken använt för att nå sina mål, och de konsekvenser det får.

Parhästar i genomdrivandet av det projektet var vännerna i Socialdemokraternas verkställande utskott Göran Persson och Elvy Söderström. Facit föreligger nu med en järnväg som har utsatts för massiv kritik för bristande funktion, och som ännu 6 år efter att den skulle ha varit färdig enligt ursprunglig plan, brottas med stora problem.

Mönstret skulle visa sig gå igen, men mer om det i nästa blogg.

2012.05.26

Jarl Strömbäck

Seniorpartiet SPI




Inga kommentarer: