onsdag, mars 28, 2012

Vem kan man lita på



På 70-talet hade Hoola Bandoola Band med profilerna Michael Wiehe och Björn Afzelius en stor hit med låten ”Vem kan man lita på”.



Frågan är berättigad även idag, inte minst i relationen till landstinget i Västernorrland. Säkert hade många hoppats att med det nya styret efter 2010 års val skulle en omsvängning och förbättring ske. Istället kunde vi i riksnyheterna den 27.3 höra om en 22-årig kvinna i Sundsvallsområdet. Hon hade varit sjuk en tid men blev allt sämre, när hon slutligen ringde och sökte ambulans till akuten vid tre olika tillfällen samma dag. Hennes problem togs inte på allvar, hon fick ingen ambulans och avled samma kväll.



Det är inte första gången sånt här sker, för en tid sedan handlade det om en ung man som avled i sin bil på väg till sjukhuset sedan han bollats runt i systemet istället för att ges vård, och på förlossningen på Sundsvalls sjukhus har i ett par uppmärksammade fall barn fötts med grava hjärnskador på grund av syrebrist, orsakad av felbeslut hos ansvarig läkare.



Häromdagen kom också en rapport som visar att risken för sjukhusrelaterade infektioner vid länssjukhuset i Sundsvall är 10%, högst bland alla länssjukhus i landet. Kötiderna är långa och tillgängligheten till vård när man behöver den beläggs med alltfler restriktioner. Alltfler som en sjuk och trött person skall övertyga, för att komma innanför grindarna, är det så vi skall ha det?



Nog finns förbättringsutrymme, och det måste till om inte vården helt skall mista sitt anseende som en av våra allra viktigaste trygghetsfaktorer. Men frågan i denna kommersialiserade tid återstår, vem kan man lita på?



2012.03.28

Jarl Strömbäck

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett av våra barn som sedan födelsen har en medfödd hörselnedsättning,behöver hörapparat i båda öronen. I mars månad 2011 behövde han nya, eftersom de gamla, ca 8 år, förkommit.

Det tog landstinget i Västernorrland 6 månader av besök och återbesök och maling genom hela vårdkedjan för att slutligen erhålla nya hörapparater.Ett halvt år av utredanden, trots att hörselnedsättningen varit väl dokumenterad sedan födelsen.
Genom alla tidigare gjorda, till antalet otaliga, väl dokumenterade undersökningar.

Ett halvt år av väntande i ovisshet utan tidsangivelser, bara med ett hopp om att kanske någon dag så kommer de.Någon gång.Kanske.

Till sist, efter 6 månader kom de efterlängtade hörapparaterna, för att efter endast några veckors användande sluta fungera.
Tack och lov var det företag i England som levererat snabba i sin handläggning och nya erhölls efter bara drygt en vecka.

Nyfiken som jag är, besökte jag ett av de privata vårdföretagen som finns lokaliserat till Storgatan och frågade hur lång tid de avsatte för en sökande till hörapparat, från första besök till erhållande av apparater och fick till svar att ett sådant ärende hade hög prioritet, med tanke på den behovet hos personen med hörselnedsättningenitet och fick de bara tillgång till tidigare gjorda dokumentationer från landstinget i Västernorrland, så skulle ärendet vara avklarat på max 3 veckor.Totalt från start till avlutat ärende.Men som sagt, den springande punkten var "trögheten hos landstingets ineffektiva arbetsrutiner och oviljan till snabba beslut och ovilja till tillmötesgående av ärenden hos landstingets handläggare".Slut citat.