onsdag, september 21, 2011

Om Botniabanan och annat.

Dags att ge läsarna ett oredigerat e-mail från läsekretsen. Det får den här dagen tala för sig självt.

Hej Jarl

Till att börja med, din insändare i dagens ÖA (19.9) var mycket bra, pensionernas förvaltning kan vi prata om väldigt länge (jag har jobbat med pensionsfrågor sedan 1984). Tyvärr har pensionssystemen gjorts så komplicerade att det är svårt för gemene man att förstå systemet, jag får faktiskt känslan av att man gjort det komplicerat bara med syftet att få skall förstå.

Så till Botniabanan.
Det kan verka fullständigt obegripligt hur ett så här gigantiskt projekt har slarvats igenom som det gjorts. Förseningarna och kostnadernas skenande verkar bero på en närmast systematisk inkompetens. Men säg om det verkliga syftet med förseningarna, är just att försena idrifts tagandet av banan. Då skulle följande kunna vara förklaringen.


Olika mer eller mindre huvudlöst beslutade åtgärder såsom arbetsmetoder (sprängningar som varit direkt livsfarliga och där skyddsombud via den politiska nomenklaturan påverkats, att bryta banskärningar genom lerlager, bristande avdräneringssystem, icke fungerande signalsystem etc. etc) skulle kunna innebära att ett antal fysiska- och juridiska personer skulle komma att ställas till ansvar.

Botniabanan överlämnades från Botniabanan AB till Trafikverket med början Ö-vik - Husum 2007, Ö-vik Ådalen 2010 och vid kungens invigning resterande delar av de totalt 19 milen mellan Ångermanälven och Umeå. Garantitiden (ansvaret för Botniabanan AB) för bygget är satt till 5 år dvs. sträckan Ö-vik - Husum upphör 2012. För de övriga sträckorna upphör garantitiden 2015, dvs. från 2015 så är alla galenskaper som byggts in i Botniabanan ett problem för Trafikverkat (staten).

Underleverantörerna (entreprenörerna) har redan (till stora delar) blivit av med sina garantiåtaganden och man är helt befriade med utgången av 2012. Orsaken till detta är att för den första delen av Botniabanan har bestämmelserna i ABK 06 tillämpats (där är garantitiden 2 år, dvs. ansvaret försvann 2009) för resterande delar är garantitiden reglerade i ABK 09 (där garantitiden också är 2 år) dvs. garantierna för underleverantörerna, upphör senast nästa år 2012.

Med detta så har en chans att (mot bakgrund till förseningarna) förlänga garantitiden för underleverantörerna försuttits.

2001 tillträdde Lennart Westberg sin tjänst som v.d för Botniabanan AB (med något komiskt avbrott), detta förordnande upphör vid årsskiftet 2011-12, dvs. v.d ansvaret för honom upphör vid samma tidpunkt. Ansvaret för övriga styrelseledamöter försvinner definitivt 2015.

Om inga tåg (eller trafiken i den utsträckning som sagts inte kommit igång) så går det ju inte att konstatera om det finns några allvarliga inbyggda fel på Botniabanan och med detta går det inte att utkräva några personliga ansvar. Efter 2015 är allt statens (skattebertalarnas)ansvar.

Läs och begrunda

Ur brev från läsekretsen

2011.09.21
Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: