måndag, oktober 29, 2007

Krokodiltårar och 4-tumsrör!




I norr mellan Nyland och Umeå pågår bygget av landets modernaste järnväg, Botniabanan. Den skall klara både höga hastigheter för persontågen, och de tunga industritågens hjultryck. Kostnaden skulle bli 8 miljarder och bana skulle stå klar år 2006, nu beräknas kostnaden till minst det dubbla och datum för igångkörning var till helt nyligen är 2010.

Men logiken säger att bygger man ett 4 tums rör så kan man inte få upp flödena om de är anslutna till 1-tums rör i båda ändar. Och så har skett i fallet Botniabanan. När beslutet togs av Socialdemokratins AU för 10-talet år sedan, blundade man medvetet för att anslutningarna ner mot Stockholm inte gavs motsvarande utrymme i beslutet, alltså ser vi nu en situation där landets modernaste järnväg kommer att stå still eller gå på sparlåga i ett antal år alltmedan utbyggnaden av de anslutande spåren pågår.

Om man lyssnat mer till vett och sans, och mindre till ett prestigehungrigt kommunalråd i Örnsköldsvik, så hade utbyggnaden startat söder om Sundsvall och flaskhalsarna byggts bort på vägen norrut. Då hade banan fått ett naturligt flöde.
Nu blir istället Botniabanan ett paradexempel på den politiska inkompetens som kostar oss skattebetalare miljarder årligen.
Och kommunalrådet Elvy Söderström får gråta sina krokodiltårar alldeles i onödan.

2007.10.29
Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: