lördag, februari 22, 2020

Falsk klimatpolitik


Ännu en blåsig och regnig februaridag på landets västra kust när detta skrivs. Strax dags att gå på ett gympapass och en stilla stund i bastun. Eftermiddagen kommer att krönas av någon timma med umgänge och lunch/middag med barn och barnbarn. Men först några reflektioner i vår tid
.
Våra folkvalda politiker kan knappast förväntas ha expertkunskaper på alla de områden de är satta att besluta i. För att råda bot på den bristen finns i vårt land som i andra demokratiska länder institutioner som bidrar med expertutlåtanden, utredningar och forskning.

En av dessa viktiga institutioner är riksrevisionen. Dess uppgift är att i efterhand utvärdera de politiska arbetets följder, och meddela synpunkter till stöd för nya och bättre beslutsunderlag för de politiskt ansvariga.


I sin senaste rapport tar riksrevisionen upp de miljardkostnader som för närvarande används ur statskassan för att subventionera en övergång till det som kallas elbilar. Trenden med elbilar startades på allvar för några år sedan när japanska Toyota kom med sin hybridbil Prius. Hybridbilarna har utöver en normal motor också ett batteripaket som används för framdrivning i låg fart och vid start/stopp. Motorn startar när uttaget från batteriet når en viss nivå, vilket i grunden innebär att bilarna större delen av tiden, drivs med hjälp av förbränningsmotorn. Den bränslebesparing man åstadkommer blir på det sättet marginell, gentemot lättare och bränsleeffektivare alternativ.

De stora subventioner som staten nu tillskjuter ( upp till 60.000 sek/fordon) räknar naturligtvis biltillverkarna med när de sätter priset på bilarna, vilket gjort att elbilarna är väsentligt mycket dyrare än motsvarande modeller med förbränningsmotor. Samtidigt har elbilarna blivit större och tyngre, vilket ökar förbrukningen oavsett el-stödet.


Slutsatsen i riksrevisionens granskning blir att satsningen på stora och kostnadsslukande subventioner av Elbilar inte är i linje med vare sig ekonomiska mål eller klimatmål. Subventionerna borde tas bort, och marknaden få styra den utvecklingen.


Det är i grunden en mycket rimlig slutsats, men kommer politierna att lyssna? I en tid när behoven är så stora inom vård-skola och omsorg liksom på andra offentliga områden, borde  inte stora subventioner ges till landets rikaste del av befolkningen, nämligen de som enligt statistiken köper de subventionerade bilarna, ofta för att genast efter registrering sälja dem vidare till våra grannländer med stora vinster.
På så sätt har subventionerna blivit en handelsvara som berikar kapitalstarka personer, på bekostnad av andra viktiga samhällsfrågor.

2020.02.22

Jarl S

Inga kommentarer: