lördag, mars 11, 2017

Svenska drömmar






Det är en strålande vacker morgon när jag vid 7-tiden tar min morgonpromenad. När jag närmar mig torget vid vattnet och kongressbyggnaden, ser jag en mängd människor stå på torget. Varför en lördag morgon när det normalt är tomt och öde?

När jag kom lite närmare ser jag att det är en lång ringlande kö, redan denna tidiga stund något hundratal personer, alla unga. En del med instrument på ryggen. Nyfikenheten blir alltför stor, så jag går fram till kön och frågar vad man köar till denna tidiga morgon. Det är uttagningarna till TV4-as Idolprogram blir svaret.

 
Köande till Idol 07 på morgonen

Var tid har sina drömmar. Under uttagningarna till det populära ungdomsprogrammet skall 1000-tals ungdomar granskas. Många kommer att få presentera sig och sina planerade framföranden. Ett fåtal kommer att få presentera sig för den stora landsomfattande publiken i det slutliga TV-programmet.



Just detta, att skapa program där media lyfter möjligheter, har blivit en framgångssaga för programmakare. Årets mästerkock, danstävlingar och en rad andra liknande program har blivit en allt vanligare företeelse i programtablåerna. Kostnaden för de som uppträder är liten, det är media som är kung. Man kan välja och vraka när det gäller val av deltagare. Underhållning som business när den är som allra tydligast.



För flertalet som köar förblir allt en dröm. Men för den som lyckas ta sig hela vägen fram till någon av de främsta platserna i konkurrensen, väntar berömmelse och kanske också en ny framtid. Det var med ärligt uppsåt jag önskade de köande lycka till under under dagen.



2017.03.11

Jarl