Det är en
strålande vacker morgon när jag vid 7-tiden tar min morgonpromenad. När jag
närmar mig torget vid vattnet och kongressbyggnaden, ser jag en mängd människor
stå på torget. Varför en lördag morgon när det normalt är tomt och öde?
När jag kom
lite närmare ser jag att det är en lång ringlande kö, redan denna tidiga stund
något hundratal personer, alla unga. En del med instrument på ryggen.
Nyfikenheten blir alltför stor, så jag går fram till kön och frågar vad man
köar till denna tidiga morgon. Det är uttagningarna till TV4-as Idolprogram
blir svaret.
Var tid har
sina drömmar. Under uttagningarna till det populära ungdomsprogrammet skall
1000-tals ungdomar granskas. Många kommer att få presentera sig och sina
planerade framföranden. Ett fåtal kommer att få presentera sig för den stora
landsomfattande publiken i det slutliga TV-programmet.
Just detta,
att skapa program där media lyfter möjligheter, har blivit en framgångssaga för
programmakare. Årets mästerkock, danstävlingar och en rad andra liknande
program har blivit en allt vanligare företeelse i programtablåerna. Kostnaden
för de som uppträder är liten, det är media som är kung. Man kan välja och
vraka när det gäller val av deltagare. Underhållning som business när den är
som allra tydligast.
För
flertalet som köar förblir allt en dröm. Men för den som lyckas ta sig hela
vägen fram till någon av de främsta platserna i konkurrensen, väntar berömmelse
och kanske också en ny framtid. Det var med ärligt uppsåt jag önskade de köande
lycka till under under dagen.
2017.03.11
Jarl