onsdag, juni 05, 2013

Försommar



Himlen är mulen och åskan mullrar på avstånd när jag tar min tidiga morgonpromenad. Den underbara period av ryssvärme vi fått i norr, den som några dar gav oss Europas högsta temperaturer, är nu borta.

Kvar lämnar den snart överblommade häggar, syrenen blommar liksom äppelträden, och allsköns blomster ses i ängar backar och skog efter promenadvägen.

Det är sommar igen, om än den här morgonen är sval.

Lommen ropar över tjärnen på Mjältön
De varma dagarna har använts på olika sätt. Bloggarna har fått vila lite. Seglingen har fått plats. Underbara kvällar med lommens höga rop vid tjärnen på Mjältön. Fina pratstunder med andra båtgäster över grillkorv och en öl i backen i Baggviken.

Härlig solnedgång vid bryggan på Vågön, ensamheten och gökens rop är sällskapet liksom tystnaden och diverse tidskrifter att läsa.

Livet måste få ha olika dimensioner tänker jag, när jag naken tar mina första dopp för sommaren i det 16-gradiga vattnet. Solen torkar mig snabbt och jag går ner i vattnet än en gång.

Hemkommen får jag i TV-s rapportsändning följa en ung tjej som vigt sitt yrkesliv åt att hjälpa äldre i hemtjänsten. 26 personer att besöka på ett arbetspass, inklusive förflyttning mellan de gamla. De absurda scheman som ligger till grund för verksamhetens uppläggning, styrs inte längre av de äldres behov, de styrs av en omänsklig byråkratis människosyn. Hur skall man annars tolka det?

Konsten att bygga byråkratier och skapa alltmer av kontrollfunktioner för att kontrollera dessa byråkratier äter upp de medel som annars kunde använts till verksamheten på fältet. Så nöts äldreomsorgen sakta men säkert ner. Så belastas lärarna i skolorna på ett sätt som fått yrket att miste attraktionskraft, och alltfler att söka andra yrkesbanor.

Vårt land på ett sluttande plan? Det går att vända, men vågar politiken ta de nödvändiga greppen? Frihet under ansvar borde gå att skapa inte bara i det friare näringslivet, utan också i den skattestyrda sektorn.

2013.06.05

 

Jarl Strömbäck

 

Inga kommentarer: