Den rasande snabba
utbyggnaden av vindkraften väcker alltfler människors intresse. I det ligger
också en kritik kopplad till att utvecklingen styrs av starka kommersiella och
politiska intressen, och att långsiktigt trovärdiga konsekvensanalyser i stort
saknas, eller är mycket bristfälliga. Nedanstående artikel är publicerad i
tidskriften Ny Teknik, den talar för sig själv.
Folkpartiet har i
dagarna via sin energipolitiske talesperson föreslagit att Energimyndigheten
ska läggas ned eller omstruktureras. Sverige behöver en expertmyndighet som på
ett seriöst, oberoende och trovärdigt sätt kan stödja beslutsfattarna inför de
viktiga beslut som lägger grunden för Sveriges framtida energipolitik, anser
man.
Vi delar den
uppfattningen. Energimyndigheten har på senare år utvecklats till en
tummelplats för miljörörelsen där vårt land tycks vara utsatt för ett
fullskaligt energiexperiment. Detta är ett riskfyllt spel med vår
konkurrenskraft, med jobben och vår välfärd, men också med miljön.
Vi ser det som helt
nödvändigt att en haverikommission bestående av oberoende och sakkunniga inom
energiförsörjning, snarast tillsätts. De ska snabbutreda hur myndigheten sköter
sitt uppdrag och rekommendera nödvändiga åtgärder för att antingen upprätta
myndighetens trovärdighet eller ytterst, om detta skulle visa sig lämpligare,
att lägga ned myndigheten.
Energimyndighetens
trovärdighet har för länge sedan eroderat sedan man ensidigt valt att gå
miljörörelsens och vindindustrins ärenden i energifrågan. Man bemöter
regelmässigt berättigad kritik mot vindkraft medan man låter, ofta felaktig och
missriktad kritik, mot vår baskraft, vattenkraft och kärnkraft passera utan
åtgärd.
Kungliga
Vetenskapsakademiens vetenskapligt välgrundade utlåtande om vindkraftens
tillkortakommanden 2012 bemöttes av Energimyndighetens generaldirektör
personligen, medan till exempel Naturskyddsföreningens "rapport"
”Kärnkraftens kostnader” tilläts passera trots att den innehåller så många fel
att den gränsar till ren desinformation. Inte heller har vi sett några
tillrättalägganden av de seminarie-, och debattinlägg i våra största media där
kända svenska miljödebattörer sågat kärnkraften gång på gång.
Vidare påstår
Energimyndigheten att det är en kostnadseffektiv investering att bygga
vindkraft för att nå det svenska målet om 50 procent förnybar energi år 2020
trots att Kungliga Vetenskapsakademins forskning visar att Sverige lätt når
detta mål utan den dyra och otillförlitliga vindkraften.
Energimyndigheten har
också gått vindindustrins ärenden när det gäller riksintressen för vindkraft.
Myndigheten har i sin remiss 2013 tagit i anspråk ytor som medger 90 TWh
vindkraft. Detta motsvarar tre gånger det planeringsmål om utbyggnad som
regeringen satt upp till 2020. Markbehovet för vindkraft är redan mer än väl
tillgodosett, nya riksintresseområden behövs helt enkelt inte.
Världsarv som Stora
Alvaret på Öland och Tanums hällristningar drabbas av planerna, liksom Tivedens
nationalpark, men även mer än 200 natur- och kulturreservat samt närmare 200
Natura 2000-områden. Ingen hänsyn är tagen till fågel- och habitatdirektiven
eller andra riksintressen som natur-, kultur- eller vattenvård.
Remissinstanserna,
bland andra Länsstyrelserna, Riksantikvarieämbetet, Sveriges Kommuner och
Landsting, Boverket och Naturvårdsverket kritiserar att värdefull natur tas i
anspråk, att kommunerna blivit överkörda då deras egen planering inte beaktas
och att den sammanlagda ytan av utpekade lämpliga områden för utbyggnad av
vindkraft redan är långt större än den nationella planeringsramen.
Att som nu är fallet
låta en statlig myndighet hemfalla åt godtyckligt stöd för privata ekonomiska
intressen och för vidlyftiga miljöförstörande experiment med landets
sammantaget viktigaste och mest kapitalkrävande industriella anläggning –
energisystemet, är lika oacceptabelt som ekonomiskt oansvarigt och riskfyllt.
Per-Olof Eriksson,
tidigare ordförande i Svenska Kraftnät och Vd i Sandvik
Jonny Fagerström och
Björn Törnvall
Föreningen Svenskt
Landskapsskydd
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar