tisdag, januari 15, 2013

Att ge och ta.





I början av december 2012 ställde undertecknad i ett kort debattinlägg en fråga till kommunalrådet ansvarigt för omsorgsnämnden i kommunen norr om skogen, med följande lydelse: 

Kommer (den felaktigt debiterade) omkostnadstaxan återbetalas i sin helhet, från införandet 2011, till de som felaktigt debiterats kostnaden, och i de fall vederbörande inte längre finns i livet, till efterlevande?

Svaret kom i form av ett grovt personangrepp publicerat i webb- och papperstidningen, med rubriken ”Strömbäck far med lögner”.

Nedanstående får tjäna som exempel på mailkontakter undertecknad fått den senaste tiden. Det är talande nog om hur prioriteringarna slår i kommunen norr om skogen.

Citat
Hej!
Den här kommunen är verkligen förslagen vad gäller att konfiskera äldres pengar. Hyran för 30 kvm har höjts med 111 kr/mån från 1 jan. 2013 för min mor. Istället för omkostnadstaxa kan man anta. 

Jag riktigt kan se framför mig hur ansvariga gnuggar händerna över hur de kan pungslå gamla och sjuka när anhöriga och oppositionspolitiker trilskas.
 Pengar ska tas från gruppen äldre.
Nu har socialdemokrater och hyresgästförening gjort gemensam sak, att tillsammans roffa åt sig gamlas pengar.

Ska man göra kommunalt bolag av äldreomsorgen också eller? Annars förstår jag inte hur välfärdsförvaltningen vågar bete sig som de gör. Skattefinansierad verksamhet får inte gå med vinst enligt lag!

Just nu kokar jag av ilska. Min mor ligger till sängs dygnet runt, hon får även sin mat i sängen numera. Hon ser ut som en fågelunge i sitt “rede.” Henne tar de betalt för 238 mån/för el, 255 kr servicepaket och nu 111 kr påslag på hyran 4234 kr/mån. 4345 i månaden för 30 kvm. Plus måltider 2938/mån. 
Min mammas omfång på mat numera är att likna vid en bebis, om ens det. En bebis har bättre aptit och sväljer som den ska.
Slut på citat
2013.1.13
Jarl Strömbäck





1 kommentar:

Anonym sa...

4345 kr i hyra plus 2938 kr för mat blir 7283 kr per månad.
Min dotter som är i 20 årsåldern är arbetslös och har levt på bidrag från Humanistiska nämnden i Örnsköldsvik.De har ansett att hon bör klara sig, boende inklusive mat och kläder, med 3349 kr/månad.Riksnormen är 3849 kr/månad.Örnsköldsviks kommun gör en annan tolkning.
Efter tre månaders socialbidrag från kommun överfördes hon till Försäkringskassan. ersättningen där beräknas till 142 kr/dag, dvs 2982 kr/månaden.Detta anses av Försäkringskassan vara skälig levnadsomkostnad för att bo, leva och vara verksam i Sverige år 2013.Jämför kommunens kostnad för de äldre, som knappt äter under dagen och inte rör på sig över huvud taget.Jag säger som förre chefredaktören för ÖA,Lasse N,1548"man kan ta sig för pannan för mindre"