onsdag, juli 04, 2012

Semestertider


Semestertider
Semestertider. Vi tar med 7-åriga barnbarnet ut i skärgården. Årets första segeltur för henne, och solen skiner från en nästan molnfri himmel. Det ser ut att bli en fin dag.

Vinden bär med oss, men vägen ut till vargarnas öar varierar i riktning. Ute på fjärdarna är det bidevind som gäller. Med fyllda segel och lagom vind bär det av med god fart, det blir en fin segling de dryga 3 timmarna ut till öarna.

Jag väljer att gå utanför öarna, med havet obrutet om babord, och dyningen från Bottenhavet ger ett konstant gung i båten. Snart drar sig besättning ner i förpiken, där vilar de resten av tiden till ön.

Det är semestertid, men ändå glest med båtar vid bryggorna, och jag förvånas. Har verkligen det kyliga vädret skrämt bort båtfolket, eller är det så att den gruppen gradvis minskar. Jag tänker då på den del av båtfolket som övernattar i sina båtar?

Vi går upp till det gamla kapellet, och 7-åringen fascineras av alla målningarna. Jag försöker förklara de bibliska motiven, fiskets betydelse för folk i gångna tider. Hon lyssnar uppmärksamt. Så dyker öns ”grand old lady” upp. Klockan är 15 och det är dags för Bettan att stänga kapellet för dagen. Jag hjälper henne med fönsterluckorna, är längre och når dem hon inte kan nå.

Jag ställer frågan om glesheten vid bryggorna, och svaret blir det jag redan sett. Året ser ut att bli mycket dåligt för näringsidkarna här ute. Gästerna sviker på ett sorgligt sätt.

Vi äter vår middag på restasurangen vid den nya fina bryggan. Betalar våra drygt 200 kronor i hamnavgift,(är det den som skrämmer) och barnbarnet får bada och plaska i bassängen.

 Tisdag den 3 juli, 7-åringens mors födelsedag, blev också en fin skärgårdsdag. När detta skrivs har en ny dag börjat vakna, en ny segling förestår, men det får vänta några timmar.
2012.06.04
Jarl S

Inga kommentarer: