fredag, juni 03, 2011

Premiärturen

Det är Kristi himmelsfärdsdag när jag hissar segel för första gången det här året. Lite motorgång först i nästan vindstilla, sedan kommer en fin bris och seglingen blir fin för dikt bidevind och drygt 6 knop på loggen.



Lite mer än 2 timmar tar det ut till ön som bildats av tre öar vilka växt ihop. Därav det kryptiska namnet Trysunda (tre sund). Där ute pysslas och vårstädas det i stugorna, men i gästhamnen är jag ensam. Det blir en skön men kylslagen natt, värmaren för göra tjänst när temperaturen närmar sig +10 i båten.

Jag promenerar på strand och klippor som så många gånger förr. Det har regnet mycket på sistone, det syns i vattensamlingarna. Grodynglen pilar fram och tillbaka, och i näckrosdammen finns mycket vatten, men än är det bara blad, det dröjer några veckor innan vi får se de fina blommorna.

Kvällssolen skiner så fint i sittbrunnen, jag läser tidningen ”Dagens Samhälle”, vilken tar upp förhållanden som angår oss alla på olika sätt. Dess krönikör Mats Edman skriver om medikaliseringen av sjukvården, och dess följder. 6000 personer dör årligen av felaktig vård och felaktig medicinering i vårt land. 10 gånger fler än i trafiken där vi så ofta talar om nolltolerans. Hans fråga blir, när skall vi få nolltolerans när det gäller felaktigheter i vården?

Jag lämnar den tanken, det är skönt med sommar, viktigt att vårda det friska så länge det finns.
Kanske hjälper vind och vågor till med just det, eller den där meditativa skogspromenaden som också kan vara del av friskvård, utan recept.

2011.06.03

Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: