Färden går
till ön i yttersta havsbandet. Den ligger långt nog för att inte vara känd för
alla. Dess lilla men fina hamn är fortfarande klassad som naturhamn, och det är
också vad den är. Under generationer tillbaka har ön varit fyrplats
och lotsplats. Då byggdes fyrbyn för fyrpersonalen, och de byggnader som hyste lotsarna. Nu vårdas
de byggnaderna på ett utmärkt sätt av sina sommarboende ägare. Luften doftar av
sommarblommor, och fåglarna är mitt i sina häckningsbestyr så här i slutet av
maj. Naturen lever som mest denna årets finaste period, den mellan påsk och
midsommar.
Nu till den
värld som brottas med och plågas så hårt av mänskliga tillkortakommanden. Den farsot
som växte fram i Kina, och drar fram över världen har nu skördat 350.000 döda,
mörkertalet oräknat. USA är när detta skrivs epicentrum för detta, med
tillsammans över100.000 avlidna.
I skuggan av
allt det för med sig arbetar politiken vidare, någon skall hållas ansvarig, och
pekpinnen riktas åt många och olika håll. Kina gör sitt bästa för att slippa
den rollen och konflikten med USA accelererar. Den törnrosasömn som världen
unnade sig efter kalla krigets sammanbrott på 90-talet är över. Konfliktnivån mellan stormakterna växer nu med nytt ledarskap.
Kinas hot
att helt kväva Hongkongs och Taiwans självständighet kommer om de hoten
fullföljs att skapa ett helt nytt politiskt landskap. Den annekteringspolitiken
kan väl jämföras med Hitlers dito i ingressen till WW2. Här måste nu den
demokratiska delen av världen visa solidaritet med de två utsatta länderna.
Den
kinesiska ockupationspolitiken har också en kommersiell sida, vilken också
lyfts fram i den här bloggen tidigare. Kina köper in sig i vitala delar av olika länder på
ett sätt dom själva aldrig skulle tillåta i sitt eget land. I Kina tillåts
inga utländska företag av betydelse, utan att de har en kinesisk ”sleeping partner” med minst
51% av ägandet. Alla företag har absolut skyldighet att rapportera till de kinesiska säkerhetstjänsterna i olika avseenden. På det sättet tillgodogör man sig allt de kunnande de
företag som etablerar sig i Kina för med sig. Den vägen skaffar man sig kunskaper
man kan använda för att bygga konkurrerande företag. Tydligast har den
strategin fungerat på det modernaste av områden, internet, mobiltelefoni och 5g.
Och länder
som Sverige och många fler knyts allt hårdare till den kinesiska sfären genom
ägandet i för länderna betydande verksamheter, i vårt fall Volvo Cars och Volvo
AB. Landets två största företag ägs helt, respektive i väsentlig del av Kina.
Bloggen för dagen
får sluta där, kampen om vår planets resurser och styrning hårdnar under
trycket av politiken, och dess tillkortakommanden.
Och flykten,
om än kort, ut till den avlägsna ön, känns skön och befogad.
2020.05.28
Jarl S
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar