Mulen morgon
efter nattens regn när detta skrivs. Maj månads nyckfulla väder detta år
består. Dagens blogg föräras det som ibland kallas landets viktigaste
aktivitet, våra skolor.
Den fackliga
organisationen Lärarförbundet har som många andra sin egen fackliga tidning. Där
avhandlas och behandlas skolans olika uppdrag och dess verklighet på ett sätt
som många fler än de som är verksamma där borde ta del av. En av de insatta som
klargör sin syn på skolan i senaste numret av tidningen Läraren är forskaren
Ylva Hasselberg, tillika också professor i ekonomisk historia. Här några utdrag
av hennes synpunkter.
De problem
som skolan brottas med idag anser hon har sin grund i friskolereformen som
infördes 1992. Då påbörjades den omstrukturering som blivit till segregering av
skolsystemet. De bästa eleverna/studenterna kommer till de bästa skolorna. De
får också därför de bästa resultaten och bättre renommé´.
Bristen på
likvärdighet i skolan kommer att prägla även den högre utbildningen. Vilket
leder oss bort från den likvärdighet i skolsystemet som en gång var dess adelsmärke.
Klasskillnader
har alltid funnits men de kan göras mindre, så var också strävan fram till
1980-talet. Nu går utvecklingen mot att framgång och det goda livet görs
beroende av kapital, börd och sociala nätverk.
Skolans roll
är bland annat att fostra nya generationer ”vaccinerade” mot populism,
teknokrati och fascism, och därmed skapa institutioner som verkar i den andan.
Om inte det fungerar kommer vi få en tillbakagång till sekelskiftet 1900. En
tid när klassamhället återuppstår i sina i grunden vidriga, odemokratiska former. Ett samhälle där familjens resurser är avgörande för vilken utbildning
du får, och därmed dina framtidsutsikter.
Ovanstående
är fritt tolkat ur ett långt mer omfattande inlägg i en debatt som borde föras,
men som inte förs. De resursstarka delarna av samhället har inget intresse av
det så länge det gynnar dem. De resurssvaga har inte de plattformar som behövs,
och allmänna media blundar för utvecklingen.
2020.05.23
Jarl S
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar