Lugn och fin novembermorgon på landets västra kust. En (1) ensam plusgrad, och ingen rimfrost att halka omkring på. Och det ljusnar i öster till en dag med sina aktiviteter. Nu till en verklighet värd att belysas.
De gångna veckorna har media återkommande rapporterat om det osannolika, att ett antal stora sjukhus runt vår huvudstad ( Stockholm) varit lamslagna för att lagren av förbrukningsartiklar varit tomma. Den köpande organisationen har än en gång visat på uttrycket att “snålheten bedrar visheten”. Man har i rollen som inköpsansvariga för sjukvården, kontrakterat ett företag som varken hade erfarenheten eller organisationen för att ta ansvar för ett så stort uppdrag. Resultatet har blivit att mängder av dyrt avlönad sjukvårdspersonal inte kunnat utöva sitt arbete, och mängder av sjuka personer berövats sina behandlingar. Offentlig sektor brukar ofta kritiseras för sin okunskap och brist på professionalism, det här fallet är inte det enda.
Just nu pågår också det mycket stora infrastruktur projektet “Förbifart Stockholm”, ett mångmiljard projekt som bygger på bland annat ca 2 mil tunnlar, och skall vara klart för trafik 2026. I ett så stort projekt är det vanligt att ett större antal företag är kontrakterade för olika avsnitt. I ett av dessa tunnelprojekt kontrakterades en italiensk firma som nu visat sig inte ha den kompetens kontrakterat krävde. Kontroller av deras arbete har underkänts, firman har avpolleteras och andra fått ta över. De extra kostnader som nu uppstår beräknas bli 4 miljarder Sek, och ge en förlängning av byggnadstiden med 4 år. Och uttalandet från trafikverket som står som huvudansvarig är en “risk man får räkna med på stora projekt”. Inget därmed sagt om dess egna ansvar som upphandlare.
I Göteborg pågår det stora projektet “Västlänken”. Också där handlar det om mycket tunnelbyggande. På ett av de avsnitten har ett kombinerat norskt och turkiskt företag med tvivelaktig bakgrund tagit entreprenaden till ett pris som av NCC, en ledande byggare i vårt land anser vara 1000 miljoner (en miljard) under ett rimligt pris för arbetet. Återstår att se om också det blir en ny miljardsmäll för Trafikverket som huvudman för bygget. Västlänken som i planeringen skall vara klar 2026, bedöms av andra oberoende experter bli flera år försenad och till kostnader som med åtskilliga miljarder kommer överstiga de ursprungliga ca 20 miljarderna.
Trafikverket som byggherre för de stora projekten är en offentlig upphandlare, och arbetar alltså med våra skattepengar. Frågan återstår om man har den kompetens som rimligen erfordras i så stora projekt, och vilka konsekvenser miljard överdragen får i den organisationen?
2019.11.07
Jarl S
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar