Dags för en bokrecension igen. den här gången blir det en 470 sidor stor biografi över ett av vårt lands mest välkända rederier. Välkända också i ett internationellt perspektiv, Transatlantic.
Svensk rederirörelse tog fart för drygt 100 år
sedan. Broströmskoncernen, som var undertecknads länk till sjöfarten under 20
år, var landets största och mest kända rederi grupp. Antalet rederier var stort i
vårt land och dess fartyg syntes med sin svenska flagga i all världens hamnar.
Rederierna gav också arbete till de svenska varven, och var den direkta
anledningen till deras tillkomst och framgång under årtionden.
Den verkliga storhetstiden för svensk
rederirörelse kom på 1950-60 talen, när en krigsskadad värld skulle byggas upp
igen. Då tjänade rederierna stora pengar, och dåvarande finansminister Gunnar
Sträng talade med glädje om det svenska sjöfarts nettot, som medverkade till
uppbyggnaden av vår välfärdsstat.
Men utvecklingen i olika avseenden skulle
komma att helt ändra på det förhållandet. Med FN-s hjälp togs beslut i det
organet på 1960-talet, att sjöfarten skulle organiseras om, det som skulle
kallas UNCTAD-koden tillkom. Den innebar att alla länder gavs transporträtten
till 40% av den egna importen och exporten. De små och skickliga sjöfarts
länderna kom steg för steg genom ren protektionism att utestängas från den näring de blivit experter
på.
Utvecklingsländerna gavs stora krediter för uppbyggnaden av egna
handelsflottor med resultatet att lönsamheten rasade för alla både de gamla och
nya operatörerna.
Svaret från den etablerade sjöfartsnäringen,
blev att utveckla alltmer effektiva fartyg. Ledande i det arbetet var
Transatlantic, De stora RoRo fartygen skapades. Fartyg som under 20-talet år
var normen för de effektiva transporterna och sysselsattes i huvudsak mellan
industriländer där marknadens styrning var starkare än protektionismen.
2019.05.23
Jarl S
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar