Synonymen är inte så konstig, staden har alltid vänt
ansiktet mot väster, länderna bortom horisonten. Skapad till stor del av
invandrade personer med kompetens och vilja för snart 400 år sedan, firandet
kommer om ett par år. Och under åtminstone det senaste 100 åren, landets
största och viktigaste hamn för import och export av allsköns gods.
Här fick den internationella sjöfarten sin vagga i och
med skapandet av ostindiska kompaniet på 1700-talet. Delar av dess byggnader
finns ännu kvar i Kippan reservatet. Tidigt 1900-tal växte modern sjöfart upp
med linjefart till alla de stora världsdelarna, en verksamhet som undertecknad fick
ta del av under 20 fina år under Broströmskoncernens flagg och som inspektör
och tjänsteman på Broströmia.
Här finns en stor och stark industritradition och
landets 2 största företag i form av de båda Volvogrupperna. Här finns också
SKF, ett världsledande företag på sitt område. Men nu jäser det bland
befolkningen, man vill se förändring i det politiska ledarskapet.
På annat sätt kan man knappast se det faktum att ett antal avhoppare från
andra partier, i det val som hölls för 5 veckor sedan, blev stadens/kommunens
näst största parti. Och det är de medvetna och pålästa som till stor utsträckning
valt att rösta på partiet. Anledningen kan i korthet stavas missnöje med de
tidigare partiernas agerande och brist på opposition.
Det område som blivit den hetaste katalysatorn i det avseendet är det
10-åriga byggprojektet Västlänken, som kommer att skapa mycket stora problem i
stora delar av staden. En söndergrävd stadsbild, med avstängda gator, vilket
redan i dess linda nu framtvingar konkurser i de olika handelsföretag/butiker
som drabbas. Parker som skövlas genom att 100-åriga träd, stadens lungor,
viktiga delar i varje stad, nu huggs ner och tas bort. Och utan att
tillräckliga konsekvensbeskrivningar gjorts och kommunicerats med allmänheten.
Demokraterna, som det nya partiet heter, är nu vågmästare när det gäller
skapandet av ett nytt ledarskap för den kommande 4-årsperioden. Dessvärre har
de traditionella partierna grävt ner sig i sina ”skyttegravar”, och saknar
varje vilja till omprövning. Och i det agerandet byggs nu motsättningar upp som
kommer att bli allt starkare ju längre skövlingen av staden fortskrider.
Nedläggningen av det som en gång var världens störta varvsstad, och de fina
sjöfartsföretag som en gång var stadens hjärta, var onekligen en mycket svår
tid. Nu när staden har lyft sig ur den svackan, kommer nästa stora konflikt. 10
år av byggkaos i stadens centrala delar, med stora risker för bestående skador,
och enormt slöseri med offentliga medel.
Alternativ till den utvecklingen finns, att man väljer att inte beakta den
möjligheten kommer att kosta politikens företrädare mycket av sin trovärdighet.
2018.10.18
Jarl