torsdag, oktober 18, 2018

Lilla London



Brittsommaren har gett oss en dryg vecka med fint väder nu, här på landets västra kust. Och det ser ut att fortsätta ännu några dagar. Luften är fin och ljummen vid morgonpromenaden, och vinden vilar för tillfället. Älvens vatten skimrar likt silver i gryningsljuset. Det väntas en fin dag, och nu en blogg med tankar runt Lilla London, som ju Göteborg också kallas.

Synonymen är inte så konstig, staden har alltid vänt ansiktet mot väster, länderna bortom horisonten. Skapad till stor del av invandrade personer med kompetens och vilja för snart 400 år sedan, firandet kommer om ett par år. Och under åtminstone det senaste 100 åren, landets största och viktigaste hamn för import och export av allsköns gods.

Här fick den internationella sjöfarten sin vagga i och med skapandet av ostindiska kompaniet på 1700-talet. Delar av dess byggnader finns ännu kvar i Kippan reservatet. Tidigt 1900-tal växte modern sjöfart upp med linjefart till alla de stora världsdelarna, en verksamhet som undertecknad fick ta del av under 20 fina år under Broströmskoncernens flagg och som inspektör och tjänsteman på Broströmia.

Här finns en stor och stark industritradition och landets 2 största företag i form av de båda Volvogrupperna. Här finns också SKF, ett världsledande företag på sitt område. Men nu jäser det bland befolkningen, man vill se förändring i det politiska ledarskapet.

På annat sätt kan man knappast se det faktum att ett antal avhoppare från andra partier, i det val som hölls för 5 veckor sedan, blev stadens/kommunens näst största parti. Och det är de medvetna och pålästa som till stor utsträckning valt att rösta på partiet. Anledningen kan i korthet stavas missnöje med de tidigare partiernas agerande och brist på opposition.

Det område som blivit den hetaste katalysatorn i det avseendet är det 10-åriga byggprojektet Västlänken, som kommer att skapa mycket stora problem i stora delar av staden. En söndergrävd stadsbild, med avstängda gator, vilket redan i dess linda nu framtvingar konkurser i de olika handelsföretag/butiker som drabbas. Parker som skövlas genom att 100-åriga träd, stadens lungor, viktiga delar i varje stad, nu huggs ner och tas bort. Och utan att tillräckliga konsekvensbeskrivningar gjorts och kommunicerats med allmänheten.

Demokraterna, som det nya partiet heter, är nu vågmästare när det gäller skapandet av ett nytt ledarskap för den kommande 4-årsperioden. Dessvärre har de traditionella partierna grävt ner sig i sina ”skyttegravar”, och saknar varje vilja till omprövning. Och i det agerandet byggs nu motsättningar upp som kommer att bli allt starkare ju längre skövlingen av staden fortskrider.



Nedläggningen av det som en gång var världens störta varvsstad, och de fina sjöfartsföretag som en gång var stadens hjärta, var onekligen en mycket svår tid. Nu när staden har lyft sig ur den svackan, kommer nästa stora konflikt. 10 år av byggkaos i stadens centrala delar, med stora risker för bestående skador, och enormt slöseri med offentliga medel.



Alternativ till den utvecklingen finns, att man väljer att inte beakta den möjligheten kommer att kosta politikens företrädare mycket av sin trovärdighet.



2018.10.18

Jarl