söndag, december 04, 2016

Härlig tid



Vintermörkret är fortfarande kompakt vid den tidiga morgonpromenaden. Vi är inne i julmånaden december. Stillheten över vattnet avbryts av älvbåten som pilar iväg till andra sidan älven. Här är älvbåtarna en integrerad och uppskattad del av kollektivtrafiken. Havet en given trafikled.

På det senaste mötet i politikens finrum presenterades den linbana som planeras mellan stadens båda delar på älvens båda sidor. Den kommer att bli mycket bra, och än en gång visa på alternativa sätt att lösa trafiken mellan stadsdelar. Klokt och inspirerande, men också ovanligt i vårt avlånga land.
Ljus i adventstid

Därhemma sover fortfarande 7-åringen som är vår nattgäst när jag går ut på min morgonpromenad.. Hon har precis börjat lära sig de fina julsångerna i skolans 1-a klass. Och färdigheten måste ju visas upp, så med sin unga och lite svajande flickröst, har hon sjungit för oss. Inte alltid rätt, men vad gör det. Och visst är det förunderligt att julsångerna i så stor del överlever från generation till generation.

När jag öppnar dörren efter min promenad, hör jag rösterna. Nu har dom vaknat, mormor och barnbarnet. Den unges ljusa frågande röst. Och den äldres förklarande och vägledande. Det är så mycket som skall förmedlas mellan generationerna. Bullbaket sen kväll dagen innan var 12-åringens initiativ, och det blev ett par timmars gemensam aktivitet vid bakbord och ugn, och 42 goda bullar.

Det är en lisa att finna ro i miljö och sällskap, när omvärlden blir alltmer oförutsägbar. Juletiden är inne med sina marknader och sina traditioner. Höjdpunkten under den mörka delen av året.

2016.12.04
Jarl