måndag, oktober 03, 2011

Maktfullkomlig politik

Att inte vilja lyssna, men driva en maktfullkomlig politik. Det är något som socialdemokraterna brukar klandra borgerliga och privata arbetsgivare för. När man nu granskar den socialdemokratiska ledningens agerande i Örnsköldsvik inom omsorgen, eller välfärdsförvaltningen för att nu använda ett nytt modeord, så ser man att agerandet där präglas av just den maktfullkomlighetens politik man annars är så snar att kritisera.

Det handlar inte om att man inte vet, eller fått nödvändiga signaler från de anställda och andra berörda. Vad det handlar om är ett styvnackat fasthållande vid en egen ideologiskt präglad syn på hur omsorgen skall skötas. I samband med senaste kommunfullmäktige (26.9) i kommunen som hävdar världsklass i sitt tänkande, fick man ta ställning till nedanstående motion, vilken man inte på någon punkt ansåg sig kunna acceptera.:


”Under de senaste året har debatten varit het i media med anledning av kommunens förändringsprocess inom omsorgen. En process som drabbar omsorgens personal och kunder genom brist på tid och kontinuitet. I verksamheten. Uppfattningen bland personal, kunder liksom intresseföreningar är att kommunens attityd speglar en hård toppstyrning med litet inflytande för de som närmast berörs, omsorgens ”varma händer”, de anställda och våra kunder i omsorgen.

Att det går att arbeta på andra sätt än i Örnsköldsvik, det visar ex.vis omsorgen i Falun, där man efter likande problem som de vi har nu, valde en annan väg för några år sedan. En omläggning som inneburit ett lyft i valfrihet och omsorg för både personal och kunder.

En liten men viktig detalj är i det sammanhanget är att utmönstra ordet brukare, och införa ett kundperspektiv på de som använder sig av omsorgen vare sig det gäller i hemmet eller på boenden. Enligt den modell som tillämpas i Falun ges valfriheten över disponerad tid för de engagerade ett helt annat utrymme än den toppstyrning som uppenbarligen är modellen i vår kommun.

Enligt MBL-lagstiftningen och också den lagstiftning som följer socialtjänstens arbete, skall både engagerade medarbetare och de som mottar tilldelade tjänster, kunderna ha ett givet inflytande på innehållet i verksamheten. Så upplevs inte situationen vara idag i vår kommun.
Mycket mer kan sägas, frågeställningen är inte ny, men fordrar en ny och annan attityd om vi i kommunen skall kunna använda begrepp som världsklass på också vård och omsorg till kunder vi har på området i kommunen.

Mot bakgrund av ovanstående, liksom lagstiftning på socialtjänstens olika områden och ML-lagens krav på inflytande yrkar jag:

Att medarbetarna inom området får ett direkt inflytande över schemaläggningen inom sina områden.

Att valfriheten för våra kunder på området ges innebörden att man kan avtala med tilldelad personal vad som skall göras vid ex.vis hemtjänstens olika besök.

Att arbetet inom omsorgen fokuseras på kundens önskemål och behov i första hand, och att området ges den prioritet det förtjänar som en av kommunens allra viktigaste arbetsplatser.

Jarl Strömbäck
Relingsvägen 22
89178 Bonässund
070-6727669

Inga kommentarer: