lördag, juli 02, 2011

Bortom etanolen

För en del år sedan satsade Örnsköldsvik kommun genom sitt energibolag på etanolen som framtidens bränsle. Det skedde bland annat genom att köpa en fabriksanläggning med internationell verksamhet som Akzo-Nobel ville bli av med. Som ”rådgivare ” och villiga mentorer till satsningen fanns familjen Carstedt, bilhandlare i staden med Fords etanolbilar som stor inkomstkälla.


Satsningen på SEKAB har blivit en ekonomisk katastrof och härdsmälta för energibolaget, dess styrelse och kommunens politiska ledning.

När beslutet togs var nämligen politiska systemet i stort sett enigt, S-partiet var ”dopat” av sina mentorer som i generösa möten ”övertygat” om nyttan med etanolen. KD-partiet hade Carstedts främste säljare av etanolbilar som sin talesperson i fullmäktige. Han propagerade helt i familjens anda, och C-partiet såg i en framtid med etanol ur skogens och lantbrukets produkter, en framtida inkomstkälla av stora mått. Det kunde man inte motstå? Så de varningens ord undertecknad den gången förde fram från fullmäktiges talarstol föll på hälleberget.

Nu sitter man några år senare med ett ständigt närvarande problem genom det, och delvis andra beslut av liknande dimensioner. Fullmäktiges möten får en sned belastning som i alltför hög grad präglas av affärsverksamhet, när man borde diskutera nämndernas områden. Örnsköldsviks kommun kan nu enligt SKL (Sveriges kommuner och landsting) ståta med landets tredje största skuld per invånare, lägger man in den pensionsskuld som också borde redovisas i sammanhanget, har man möjligen landets största skuld per invånare.

Nu meddelar regeringen att den skatteförmån etanolen tidigare fått skall tas bort, nu är det gasbilar och el-hybrider som gäller. Inom EU har etanolen aldrig fått fäste, där ser man just gasen som en stor framtida energikälla, och då främst vätgasen. Vätgasen ger nämligen i sin förbränning inga andra ”avgaser” än lite ofarlig vattenånga. Nyligen har Mercedes-Benz kört jorden runt med 3 vätgasbilar, och planeringen pågår nu om anläggandet av 1000 vätgasmackar i Tyskland. Alla de stora bilfabrikanterna har i ett gemensamt meddelande den 9 september 2009 meddelat att man nu går in för vätgasen som framtida bränsle, och redan år 2015 kommer att kunna leverera 100.000-tals vätgasdrivna bilar. Till det kommer den gas som kan utvinnas ut biologiskt avfall, och som redan idag är en närvarande och viktig energikälla med stora utbyggnadsmöjligheter.

Framtiden för miljömedvetna bilister bör med andra ord glömma etanolen och stödja den utveckling som innebär dels en övergång till biogas, dels en satsning på vätgas. Där och inte i etanolen ryms lösningen för framtida drivmedel.

2011.07.02
Jarl Strömbäck
Gruppledare SPI/Övik
Relingsvägen 22
89178 Bonässund
070-6727669

3 kommentarer:

Anonym sa...

Njae - det är snarare så att vi behöver alla de alternativ vi kan få fram för att nödtorftigt täcka upp för att oljan minskar och fler och fler transporter behövs.

Läs vad EU skriver i sin rapport om framtidens drivmedel -
• Electricity/hydrogen, and biofuels (liquids) as the main options
• Synthetic fuels as a technology bridge from fossil to biomass based fuels
• Methane (natural gas and biomethane) as complementary fuels
• LPG as supplement

http://ec.europa.eu/transport/urban/vehicles/road/clean_transport_systems_en.htm

Dvs flytande biobränslen tillhör fortfarande huvudspåret.

För den tunga transporten och flyget behövs flytande bränslen.


Låt inte din lokala politiska agenda och småsint gnäll mot politiska motståndare i Övik förvilla ditt klara omdöme, utan hjälp till att få fram alla de hållbara alternativ vi kan.

Anders A

Anonym sa...

Vad som behövs i framtiden, förutom nya drivmedel, är en större kontroll över hur våra resurser bäst utnyttjas. Idag flyger t.ex. 28 olika flygbolag från Singapore till USA varje dygn. De flesta av planen är inte fyllda. Avgångar sker för att tillfredsställa resenärens krav på tidsanpassning. Med bättre och gemensam planering skulle med lätthet hälften av planen/avresegångarna ställas in.Stora miljö-och bränslebesparingar.Samma sak gäller i stort alla dessa s.k. fria företag inom resebranschen. Men när våra politiska beslutsfattare avstår från att bearbeta denna fråga, vars resultat, då kommer att leda till inskränkningar i deras rörelsefrihet, så kommer ingenting att hända. Tror någon på allvar att Miljöpartisten Vetterstrand skulle avstå flyget till sin bostad Finland för att spara på miljön? Tror någon på allvar att etanolförespråkaren nr. 1 i Örnsköldsviks kommun, det socialdemokratiska kommunalrådet Elvy Söderström skulle avstå flyget till Stockholm, när hon åker på sitt månatliga möte med SAP på Sveavägen 68, och istället planera in en nattlig tågresa till STHLM för att spara på bränsle och
miljö? Aldrig i livet att hon skulle göra sig det besväret för att spara på miljön. Hur ofta har hon inte sett häckande på flygplatse och högljutt beklagat sig över att ha "tvingats stiga upp så tidigt" för att hinna med planet halv sju.
Tyvärr, har det visat sig, att den egna bekvämlighet är det mest kännetecknande och det som kommer i första hand för dessa förespråkare av miljövänligt resande och etanolentusiaster.

Resenär

Anonym sa...

Centerns etanolintresse (och kanske även bristande intresse för SAAB)
förklaras här:
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.144053

Att satsa på etanol som höjer förbrukningen med 30 % i bilar och 60% i bussar (och därmed bränsletransporterna av farligt gods)är ingen höjdare.