fredag, april 29, 2011

Vårbilder

Våren är ungdomens tid. Tillväxtens tid på jorden. Jag ler åt att snön som jag älskat att åka skidor på, nu försvinner aningslöst fort. Påsken var sen i år, och värmen stor. Shortsen kom fram och T-shirten räckte under jobbet med att dra ris till brasan.


Ungdomens tid bär många ansikten, ett par av dem är Isa och Tova. Två underbara flickebarn som med morfars hjälp gungar och roar sig på lekplatsen eller i hemmet. Det blir mycket närhet med lekar och en och annan kram. Och man sover gott efter en intensiv dag.

Så, vid 4-tiden redan ljusnar det, snart stiger solen upp och när uret slagit 06 är jag ute på min morgonpromenad. Morgnar är underbara, tystnaden när de flesta andra sover bryts desto starkare av fåglarnas spel. Hackspettens trumvirvlar och koltrastens sång från trädets topp.


Luften är underbart frisk, som källvatten när det är som bäst. Jag fyller lungorna och njuter. Tillbaka efter 45 minuter är det dags att sätta på kaffet. Snart hörs steg i trappan. 2-åringen Isa kommer yrvaken och buren av sin mamma. Det är dags för hennes första mål och en ny dag i livet.

Bilder ur verkligheten sen april 2011.

Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: