fredag, april 08, 2011

Kampen för Hampnäs

Det är med stor glädje jag läste de kunniga och initierade inlägg om Hampnäs, ÖA publicerade den 6-7 april. Örnsköldsviksborna borde gå ut ”man ur huse” i den här frågan, av det skälet att nedläggningen, eller flytten som man så gärna vill kalla det, i grunden är ett justitiemord på en väl fungerande och behövd skola.


Under hela processen de senaste snart 2 åren, har jag i landstingsfullmäktige och nu senast i kommunfullmäktige i motioner och debatt sökt att skingra de ”informationsdimmor” som beslutsfattarna på ömse sidor skickat ut med budskap som att Hampnäs inte längre duger, att man skall få det så mycket bättre i stan, och många andra märkliga argument.

Under mina 8 år i landstingsfullmäktige besöktes Hola och Ålsta folkhögskolor ett flertal gånger av de utskott/nämnder jag var del i, men aldrig Hampnäs. Frågan jag ibland ställt mig lyder, är det en tillfällighet att när försämringsåtgärder vidtas av landstinget, vi här upp så ofta får ta den första smällen?

Kommunens handlande och ansvar skall inte underskattas. Med god vilja hade man kunnat skydda Hampnäs, det är otvetydigt. Det har funnits intresserade parter som velat gå in som nya ägare, bland dem MoDo Hockey, men kommunen har sett en egen lösning. Nämligen den att bli av med problemet rådhuset.

Och visst har rådhuset och dess framtid varit ett problem för kommunens politiska ledning ett antal år. Men är det rimligt att det problemet skall läggas på Hampnäs elevers och personals axlar. Varför skall de lastas med den bördan? Jag ställde den frågan i debatt från kommunfullmäktiges talarstol, men fick inget svar.

Heder till de som ännu kämpar mot ett av de sämsta beslut det politiska systemet tagit under senare år. Ett beslut man inte ska skylla på dålig ekonomi eller andra svepskäl. Ett beslut helt grundat på tyckande och politiskt övervåld.

2011.04.08
Jarl Strömbäck
Gruppledare SPI/Övik
Relingsvägen 22
89178 Bonässund
070-6727669

Inga kommentarer: