onsdag, februari 16, 2011

Vinter i välfärdslandet



Rysskylan breder ut sig över landet. -23 här och gnällande bilar, ovilliga att starta på morgonen. Kylan smyger in i husen, det är svårt att få värmen att räcka till. Det är vinter och årets enligt statistiken kallaste månad.
På väg hem plockar jag upp en påpälsad liftare, det brukar jag inte göra. Men ingen regel utan undantag. Det visar sig vara en boende i samma område som missat bussen. Hellre än att stå o frysa i kylan påbörjade hon en promenad som knappast gjorde henne varmare. Det var en köldskakande dam som tacksamt blev skjutsad till dörren.
Min tidigare skrivning om pensionerna gav bland annat följande, spontana men inte desto mindre förståeliga inlägg:
(citat)
När det orangefärgade kuvertet med Prognos för vår allmänna pension kom för ett par veckor sedan, så märkte jag att beloppet som jag får i allmän pension vid 65 års ålder (prognos på sidan ett) sänkts från 14500 kr år 2010 till 13000 kr år 2011. En sänkning med 1500 kr/månaden.
Jag kontaktade Pensionsmyndigheten och fick till svar att detta är ett regeringsbeslut att sänka prognosen för utdelning med 4,6%. Gäller alla. Lite enkel övning med miniräknaren visar att dessa belopp överensstämmer inte. På detta gavs svar att hänsyn har tagits till när du är född. Födda före 1953 erhåller större sänkning eftersom dessa är en stor grupp, som inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att kosta samhället stora,ja rent ut sagt, ofantliga belopp för både pensionsfonderna och Statskassan i form av pensioner.
Vad kommer sedan? När fonderna och Statskassan är plundrad och borden sopade rena. Skafferier och visthusbodar uppätna och rensopade. Fattigstuga för oss obemedlade,kanske? Eller kommer vi rent av att skickas till ett låglöneland via en privat Vårdfirma,typ Careless Care AB,ägt av ett riskkapitalbolag som tjänar stora pengar på en framtida åldringsvård av svenskar i Ukraina?
(Slut på citat)
Det påminner mig om en dansk kommun som för 10-talet år sedan sågs som förebild för vårt lands nyliberaler, man satsade bland annat på att exportera sina gamlingar. Månne vi kommer dit hän också i vårt land?

2011.02.16
Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: