Globaliseringsrådet i möte!
För några år sedan skrotade den förra S-märkta regeringen ESO (Expertgruppen för studier av Offentlig Ekonomi). Dess slutsatser hade blivit alltför frispråkiga och provocerande för att passa regeringen. Alltsedan dess har det funnits ett tomrum, i meningen ett forum som fyller rollen av obunden tankesmedja knuten till regeringsarbetet. Den platsen har nu Globaliseringsrådet med god marginal tagit.
Ide´n tycktes kanske ”sisådär” när den lanserades av Lars Leijonborg. Men den har på ett mycket förtjänstfullt sätt fyllt rådet med innehåll. Slutsatsen som kom i maj att lösningen för fordonsindustrin inte är konkurrens med livsmedelsförsörjningen genom ohämmad övergång till etanol som bränsle är helt rätt. Lösningen skall istället sökas i El-hybridlösningarna där målet är att minska förbrukningen av bränsle genom en kombination av el- och drivmotor. När skall vi få se de hårt pressade svenska biltillverkarna Volvo- och Saab gå den väg som japanerna i namn av Honda och Toyota redan stakat ut åt sig?
Häromdagen föreslog utredarna i rådet att det svenska medlemskapet för våra invandrare skall knytas till anpassningshastigheten i mötet med det svenska samhället. Tanken känns helt rätt, varför skulle inte viljan att ta del i det svenska samhället ha betydelse för när medborgarskap beviljas?
Globaliseringsrådet har tidigare berört svensk industris konkurrensförutsättningar, bland annat kopplat till högre utbildning. För undertecknad som varit verksam i frontlinjen av svensk konkurrensutsatt industri i årtionden utgör inte den synpunkten något nytt i sak. Det nya är att samhällets ledande företrädare i globaliseringsrådet gör verklighet av kunskap som i realiteten utgör grunden för vårt välfärdssamhälle.
Så i Globaliseringsrådet har ESO fått en värdig efterföljare. Det har vi den politiske veteranen Lars Leijonborg att tacka för.
2008.06.08
Jarl Strömbäck
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar