torsdag, maj 08, 2008

Den onämnbara näringen.



Europaforum Norra Sverige är en lobbyist-organisation med syftet att verka för Norra Sveriges bästa, så är det tänkt i alla fall. Organisationen sysselsätter ett inte ringa antal politiker och tjänstemän, i större eller mindre grad, med uppgiften att följa EU: s beslutsprocess och söka påverka den. Vid det nyss avhållna mötet i Örnsköldsvik hade ca 230 delegater infunnit sig.

I samband med sina möten tar man också beslut i olika frågor. Den här gången var fokus satt på det som i svenskt tal skulle kallas glesbygdspolitiken, och på klimat och infrastruktur (transport) – frågor.

Järnvägen fick i det sammanhanget mycket plats i föredragningar och tal. Budskapet var att järnvägsnätet i norr är nära punkten för kollaps, orsakad av överbelastning och eftersatt utbyggnad.

Visst är det angeläget att vi har bra järnvägsförbindelser i nordsydlig riktning genom landet. Men någonstans går tanken vilse när man inte någonstans i sitt positions - protokoll lyfter fram sjöfartens betydelse. För så är det ju att järnvägen aldrig kan ersätta sjöfarten i betydelse för vår tunga industri. Sjöfarten har varit, och kommer att förbli livsnerven för den kustnära industrin.

När undertecknad tog mig friheten att påpeka det utbröt den lilla paniken, det hör nämligen till god ton att acceptera det dokument som presidiet i sin vishet fastställt.
Så talmannen Kent Ögren (S) hänvisade till Glenn Nordlund (S) som förtvivlat letade i dator och papper utan att finna något vettigt argument för osynliggörandet av sjöfarten.

Dessbättre hade herrarna många partikollegor som hjälpligt röstade igenom en på den punkten undermålig skrivning. Nog förtjänar sjöfarten mer respekt än att behandlas som den onämnbara näringen, i vart fall om man vill företräda basindustrins intressen.

2008.05.08
Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: