Behövs lagprövningar av kommunala
beslut? Är inte beslut i de kommunalpolitiska sammanhangen
oförvitliga och präglade av ett odiskutabelt gott omdöme? De här
inledande frågorna får stå ingång till det här inlägget,
tillkommet med anledning av ÖA:s artikel den 30.3 avseende SPI:s
överklagande i anledning av inrättandet av en internbank inom Öviks
kommun.
Först ett klarläggande relaterat till de kommunala bolag som är registrerade som aktiebolag. Insynen i de bolagens skötsel och vandel blir tveklöst bäst om de får leva sitt liv skiljt från den kommunala ekonomin. Då framträder bolagens trovärdighet i resultaten på ett osminkat sätt. Då värderas bolagen på den öppna kapitalmarknaden. Och förluster och kapitaltäckningskrav blir tydliga som del av lagstiftningens och den öppna marknadens krav.
Att det förhållandet blir besvärande för det politiska ledarskapet i en kommun är inte konstigt, ingen vill skylta med dåliga affärer. Det är rimligen ur det perspektivet tanken på en internbank i Örnsköldsviks kommun uppstått. Bolagen kan inte leverera vinst under överskådlig tid. Gamla borgensförbindelser måste ersättas med nya när de förfaller, naturligtvis med kommunal borgen eftersom de enskilda bolagens saknar kreditvärdighet hos bankerna.
Med internbankskonstruktionen kan kommunen låna upp pengar inom en ram på mer än 4 000 miljoner kronor, för att sedan rulla runt de pengarna mellan kommunala behov och bolagens behov utan en besvärande beslutsprocess i fullmäktige. Delgivning av beslut av mycket stor omfattning ersätter den beslutsrätt som fullmäktige har enligt kommunallagens 3 kap. 9§ samt dess 10§ vars text lyder
”Förbud mot delegering gäller
dock de 8 punkter som beskriver fullmäktiges uppgifter i 3 kapitlet
9§.
Bland de 8 punkterna återfinns
beslut om budget, skatter och andra viktiga frågor.
Fullmäktiges roll visavi de kommunala bolagen är tillika reglerad i KL kap.3 § 17-18. Där framgår att
”fullmäktige skall se till att
fullmäktige får ta ställning innan
sådana beslut i verksamheten som är av principiell beskaffenhet
eller annars av större vikt fattas”.
Kommunens val att i dagsläget, pressad av stora ekonomiska krav från bolagen inrätta en internbank innebär att kommunmedborgarna direkt görs ansvariga för de kommunala bolagens ekonomi. Det innebär vidare att genom dess konstruktion, fullmäktige kommer att fråntas sin lagstadgade beslutsrätt.
Det är de frågorna förvaltningsrätten, och i ett senare skede högre rätt har att ta ställning till.
I tidningen Dagens Samhälle, för övrigt organ för huvudorganisationen Sveriges Kommuner och Landsting, kan man i veckans nummer (12-2012) läsa följande rubrik ”Borgs nya lag kan bli slutet för internbanker.”
Anders
Borgs och regeringens reaktion på triksandet är berömvärd. Vi
behöver mer av insyn och reda i de kommunala verksamheterna.
2012.04.07
Jarl Strömbäck
Ingrid Stoltz
Bengt Adam
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar