onsdag, december 14, 2011

Övik energi - kommentarer




Med anledning av min motion med begäran om en oberoende granskning av Övik energis affärer, har ett antal brev och kommentarer kommit undertecknad till del.
Nedanstående kan få utgöra exempel på det som där lyfts fram där, nu med fokus på Domsjö Fabriker.
Vem som är mest ansvarig i detta borde vara uppenbart, det är de politiskt ansvariga i kommunens ledning och bolagets styrelse.

Citat
Kommunen/Övik Energi AB "rånad och plundrad" av Domsjö Fabriker AB

Egentligen tycker jag inte om att vara anonym på detta vis men pga av min bakgrund
måste jag denna gång tillämpa "whistIe blower". Du medverkade för några dagar
sedan i ortstidningen om Övik Energis problem och kommunens affärer med Domsjö
Fabriker AB och jag tycker att de är få som hitintills har klivit fram och förklarat hur
detta har gått till. Du pekar på ett antal känsliga saker i artikeln och jag vill
komplettera till dig om hur jag uppfattar detta.



Under 2000-talet har kommunen/kommunala bolag gjort ett antal märkliga affärer
med Domsjö Fabriker. Förutom SEKAB-förvärvet har nedanstående uppgörelser inte
speciellt kommit fram till offentlighet. Likviden för det förvärvet gick inte till Domsjö
Fabriker utan direkt till ägarnas "fickor". Efter SEKAB-affären fortsatte följande;

-Förvärv av gamla pannor i fabriken.
-Förvärv av Hörneborgskajen.
-Förvärv av vattenförsörjningen till fabriken.
-Kraftvärmeverket har alldeles för stor kapacitet.
-Gemensamt bolag som försörjer både fabriken och kraftvärmeverket med råvara.

Dessa förvärv uppgår sammanlagt till 6-700 mrIjoner kronor. Det verkliga värdet av
förvärven är inte speciellt stora. De är helt relaterade till fabriken och jag uppfattar att
dessa köp var ett stort företagsstöd till bolaget. Uppgörelserna tillkom när fabriken
var i ekonomisk knipa och kommunen räddade sannolikt bolaget från konkurs.

Inga villkor om återbetalning avtalades utan likviderna utbetalades som "köp".
Det gemensamma råvarubolaget har Domsjö Fabriker konstruerat och Övik Energi är
genom detta beroende av den råvarukompetens som inte Övik Energi har. Vissa
personer i sammanhanget har även ställt frågan, betalar Öviks Energi rätt pris för
råvaran eller kan det ske sammanblandningar i prissättningen?

Nu har Domsjö Fabriker sålts till ett Indiskt bolag för en betydande summa.
Ledningen och ägarna har lämnat orten och är nu stormrika samtidigt som
Örnsköldsviks kommun med dess bolag har stora ekonomiska problem. Min fråga blir
"kan även andra företag i Ö-vik som går dåligt få sälja diverse övervärderat "skrot" till
kommunen?".

Jag hoppas att du kan använda ovanstående för att kunna granska affärerna med
Domsjö Fabriker. Min och många fler ställer frågan kan detta vara rimligt och
lagenligt?

Slut på citat

2011.12.14
Jarl Strömbäck

1 kommentar:

Vi tror på SPI sa...

Jarl Strömbäck. Var försiktig att publicera denna källa av informationsteknologi.Det kan vara personer som vill verka till din nackdel.Personer eller grupper som vill få dig att framstå som en avvikande person med udda intressen och avvikande annorlunda/egen intressen. Undvik att återgiva dylika publikationer.

Vi stöttar dig, men akta dig för att publicera inlägg som skadar SPI