lördag, augusti 20, 2011

På lika villkor?



Hon har anlänt till torget när jag passerar strax efter 8 på morgonen. Håller på att resa sitt lilla stånd och vid hennes fötter ligger ett par backar med röda fina lingon och gula kantareller. Hon ler mot mig när jag passerar, vi hälsat med en nick, har setts förut och känner varann till utseendet.
Hon är en av de som blivit kvar av bärplockarna, och nu sliter med bärplockningen i skogen för att få egna pengar.


Seglingen ut till ön blir fin i strålande augustisol denna 19 augusti. På kvällen är det dags för en stund av kultur och eftertanke. Ord & Ton i Ulvö vackra vita kyrka. Där läser deltagare i Norrländska Litteratursällskapet tänkvärda alster, varvat med utmärkt musik spelad av Tommy Jonsson på orgel och Carina Bergström på fiol.

Jag tänker på en mycket bra artikel av Dagens Samhälles krönikör Mats Edman i denna veckas nummer. Rubriken är ”Det politiskt korrekta gynnar inte invandrarna”. Där tar han upp det absurda i att det tar 7 år innan en flykting får arbete. Under tiden skall vederbörande matas av en byråkrati vilken styr deras steg från den ena kursen eller anpassningen till den andra. Vuxna med ambitioner behandlas som barn utan kunskap och egen vilja. Så skapar vi själva den dåliga invandringspolitik vi sedan kritiserar.

Edman avslutar sin krönika med följande ord” Så om några har ett tungt ansvar för de negativa sidorna av invandring, så är det svenskarna själva. Inget är dock mer typiskt svenskt än att skylla på andra och säga ”det är inte mitt fel”.

2011.01.20
Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: