måndag, november 22, 2010

Söndagstankar

Söndagstankar

Temperaturen är -5 grader när jag på morgonen spänner på mig skidorna och skejtar ut på Skyttis 5-km spår. Det glider fint o lätt, så det får bli 2 varv. Jag är inte ensam så här i gryningstimmen, en handfull bilar står på parkeringen. Det är bråda tider för de som första helgen i mars skall åka mellan Sälen och Mora. Jag vet, har gjort den resan 14 gånger.

Tankarna går till det nya landstingsstyret. 5 landstingsråd blir 8 när de nya allianspartierna skall få plats med sina gödkalvar. För övrigt ett tämligen reservbetonat lag, när ledande figurer i de flesta partier valt att styra från bakplan. Och allt tal från alliansens sida om att minska de politiska kostnaderna är som bortblåsta. I kollisionen mellan propaganda och verklighet offras de heliga korna utan att blinka tydligen. Framtiden kan nog bli en tämligen skakig resa för landstinget i Västernorrland även framöver.

Annars är början på vintern sträng, trots alla rop om varmare klimat. När detta skrivs visar termometern -14 grader där ute. Det knarrar under fötterna när jag hämtar tidningen, och isen lägger sig i havsvikarna. Det brukar den inte göra förrän i börja av januari annars. Så ur led är tiden, eller den globala uppvärmningen om man så vill.

Den politiska stormen i S och KD efter valet har också sin motsvarighet i mindre partier. Men om det en annan gång. Nu väntar en dag med lite tankar på den här mandatperiodens första KF om en vecka, en återblick på tidigare år i fullmäktigesalen och vad som hänt och varför kanske inte vore så dumt?

2010.11.22
Jarl Strömbäck
SPI

Inga kommentarer: