lördag, juli 21, 2007

Liberalism på villovägar?




Lars-Erik Cederstav går till våldsamt angrepp på undertecknad i ett inlägg i tidskriften NU 29/07 orsakat av en debattartikel av undertecknad i det föregående numret av NU vilken också kan läsas på min blog under rubriken ”Parti i förvandling”. Redaktionen hade valt att spetsa till skrivningen genom att välja annan rubricering än min föreslagna, men oavsett det borde Cederstav nog läst artikeln fler gånger innan han fattade pennan. Så tillåt mig några korta kommentarer med anledning av hans påhopp.
Jag antar att Cederstav, givet att han anslutit sig till ett liberalt parti accepterar olika synpunkter i sakfrågor, om så är fallet varför den aggressiva tonen. När det gäller skolan så brukar den kallas landets största arbetsplats. Jag arbetar inte där själv, men har ändå under åren haft en nära anknytning till skolan liksom följt debatten. Mot den bakgrunden tar jag avstånd från den schablonbild av alltings elände som kommit att förknippas med skolan. Det finns bra och dåliga arbetsplatser inom skolan liksom inom andra verksamheter. Jag hävdar ändå att de flesta som arbetar inom skolområdet gör det med stort hjärta för de unga som skall hjälpas till kunskap och mognad genom skolan. Men inga verksamheter är statiska, skolan liksom annan verksamhet behöver justeringar i sina regelverk, men den förtjänar inte att demoniseras.
När det gäller invandring och nya svenskar, menar jag att de allra flesta som kommer till vårt land vill försörja sig med eget arbete. Det förhindras av de regelverk och fördomar som är uppställda och i grunden skapar utanförskapet. Här behövs förändringar men utifrån positiva synsätt.
Med risk för att Cederstav också i fortsättningen kommer att etikettera mig gnällspik, kommer jag att framföra åsikter som kan tolkas som kritiska mot den bild av partiet som ges via media.
Det är nämligen en mycket viktig del i min tolkning av det liberala budskapet.

2007.07.21
Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: