torsdag, juni 21, 2007

Folk är inte dumma - 2.



Jag noterar att Elvy i sin kommentar till mitt inlägg ”Folk är inte dumma” (ÖA 12.6) i stort instämmer. Hallhyrorna är också föremål för en stor artikel i lördagens (16.6) ÖA, vilken bekräftar att vi i Övik har högre hyror jämfört med fallet i våra grannstäder. Det är naturligtvis logiskt att om en mycket stor del av de medel som finns för fördelning går till den stora elitklubben, övriga får mindre att dela på. Jag delar Jerry Häggströms uppfattning (Mittnytt 20/6) att MoDo-hockey idag är ett etablerat företag i evenemangsbranschen. Man borde mot den bakgrunden kunna stå på egna ben utan omfattande samhällsstöd, vilket mängder av andra företag i samhället får göra.
Och bespara mig arrogansen. Jag har fortfarande Arena-avtalet kvar så som det presenterades i fullmäktiges handlingar. Hockey-gymnasiet fanns faktiskt före det att Arena-bygget ens var påtänkt. Men ändamålet helgar medlen heter det ju, och därav argumentationen.
När Elvy lyfter upp stödet till de små klubbarna bör man ha i åtanke, att det stödet oftast förutsätter ett stort eget arbete av klubbens medlemmar och funktionärer. Det gäller också de arbeten som gjorts i Järved och på Skyttis skidspår. När den ekonomiska piskan viner över ryggen på de mindre bemedlade klubbarnas ryggar, då är det den socialdemokratiska ledningen som håller i skaftet.
Elvy är säkert minnesgod nog att veta att jag i fullmäktige stödde satsningen på Skyttis skidstadion. Den verksamhet som bedrivs där, vare sig det handlar om promenader i området, jogging eller skidåkning handlar i grunden om folkhälsa. Det kan man knappast säga om ölhinkandet i arenans pubar och restauranger.
Politiskt ledarskap handlar också om förnyelse, något som socialdemokraterna på riksnivå fick erfara i höstens val och tagit konsekvenserna av. Jag önskar Mona Sahlin lycka till i hennes arbete. Men den förnyelsen krävs också av partierna på lokal nivå. I den mån man inte inser det, väljer man att spela hazard med partiets framtid i potten.
Slutligen vill jag klargöra att också jag gläder mig över MoDos framgång den gångna säsongen. Efter många snöpliga finalförluster var det MoDos tur att få höja bucklan.

2007.06.20
Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: