Vägen från succé till katastrof är
kantad av goda föresatser sägs det. Och kanske är det så, men i
så fall föresatser som borde prövats bättre. Få exempel på
detta är bättre, än utvecklingen av etanoläventyret i vårt
land, något som läsarna finner många inslag av i den här bloggen
genom att söka på orden Sekab eller etanol.
I dagarna har media visat med grafer
och i ord att etanolförsäljningen nu i stort sett upphört förutom
för fordon som kommuner eller andra offentliga företrädare sitter
fast med, typ etnanolbussar. Den enskilde bilisten tankar sitt fordon
med bensin även om det är en etanolbil, av de enkla skälen att det
är billigare och att man räds de motorproblem som blivit legio i
etanolbilarna.
För etanolfanatikerna i kommunerna,
där Örnsköldsvik är den främste, återstår att slicka såren av
en politisk utveckling där miljardbelopp matades ner i etanolens
svarta och aldrig sinande hål, tills man ekonomiskt nära kommunal
konkurs tvingades hoppa av etanoltåget. Kvar blev en av landets
hårdast skuldsatta kommuner/per capita, och en skuldbörda inom
andra kommunala områden som infrastruktur, långt eftersatt
underhåll i kommunala anläggningar, ett ständigt läckande
VA-system och en kulturell sektor som helt blivit beroende av dess
ideella krafter.
Och för att skymma sikten för
medborgarna skryter man om att man har länets lägsta kommunalsatt,
samtidigt som man tillhör de dyraste kommunerna i landet när det
gäller avgifter för kommunal service, exempelvis VA-taxorna.
Att fördela skulden i den härva som
fick uppdrag granskning att hålla ett timslångt program om detta i
augusti 2014, låter sig inte göra i den här bloggen. Det vore lätt
att peka på enskilda personer som drivit utvecklingen, kommunalrådet
Söderström och etanol-jesus Carstedt, men väljarna har också ett
val.
Man har valt, och fortsätter att välj
personer och parti efter S partibok och får också bära
konsekvenserna eller likt undertecknad välja annan livsluft.
2016.01.02
Jarl
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar