I dagarna duggar de olika partiernas valmanifest tätt. Utspel av olika typer görs. Anmärkningsvärt är att S partiledare häromdagen hyllade studentexamen. Det skall ses mot bakgrund av att just det partiet var ledande i arbetet med att avskaffa traditionen med studentexamen. Nu kapitulerar man från tidigare ståndpunkter, känns det igen?
Nedan redovisas den skolpolitik SPI-Välfärden vill se kommande mandatperiod.
Nedan redovisas den skolpolitik SPI-Välfärden vill se kommande mandatperiod.
En skola för lärande
Den svenska
skolan har hamnat i en återvändsgränd. Ingen annan offentlig verksamhet har
utsatts för så mycket tyckande och experimenterande som just
utbildningsväsendet i vårt land. Varningssignalerna har duggat tätt under de
senaste tjugo åren. De är helt samstämmiga, ”gör om, gör rätt”. Det är dags för
en skola där man sätter lärandet i fokus.
Nedmonteringen av den svenska skolan
Under mitten
av 60-talet fick socialdemokraterna för sig att det fanns en social orättvisa
inbyggd i studentexamen. Därför togs den bort från och med 1969. Det svenska
folket skulle inte utbildas med spetskompetens, vi skulle lära oss bli allmänt
goda samhälls- medborgare. Numera kan ungdomar med underkända betyg över hela
linjen, stå med vit mössa på ett lastbilsflak och sjunga ”fy fan vad jag är bra”! Det är naturligtvis förödande för hela gymnasieskolan att ”studenten” är
devalverad till platt ingenting.
På 90-talet
genomdrev Göran Persson (S),trots hårt motstånd kommunaliseringen av skolan.
Detta är och var starten för den segregerade skolan. I dag finns det väl ingen
inom (S) som är beredd att försvara denna ”reform”. Och definitivt ingen inom
Alliansen.
I samband
med kommunaliseringen av skolan, började också degraderingen av läraryrket.
Lektorer och adjunkter blev gymnasielärare, för att senare helt enkelt bli
pedagoger. Med försämrade lönevillkor och utraderad status i klassrummet blev
det tidigare så viktiga yrket lärare ett låglöne-och lågstatusyrke. Detta
var en medveten politisk process!
Lärarutbildningen
”Kan man inte
bli något annat, kan man ju alltid bli lärare…” Denna
sanning måste det snarast bli en ändring på. Sverige behöver duktiga och
välutbildade lärare som kan ansvara för att även kommande generationer står väl
rustade inför framtiden. Men lärarutbildningen har fått så låg status att den
bedöms som en räddningsplanka om man inte får arbete på lagret i en välkänd
livsmedelskedja.
Det finns i
princip inga intagningskrav på lärarutbildningen längre, vilket innebär att man
under ett antal år framöver kommer att släppa ut en hel del lärare som varken
är lämpliga eller har färdigheter för att lära ut någonting till de barn och
ungdomar de får ansvar för. Detta innebär också att politiska initiativ på
skolområdet kommer att vara svåra, för att inte säga omöjliga, att genomföra
eftersom det mycket snart uppstår en brist på kompetenta och motiverade lärare.
Det är därför hög tid att vi ställer krav på lärarutbildningen och blivande
lärare.
En klart förbättrad löneutveckling, kombinerad med
kraftigt höjda intagningskrav, skulle med all säkerhet snabbt förändra bilden.
Vi kan inte heller bortse från behovet av en kompetenshöjning hos dem som
ansvarar för och arbetar med lärarutbildningen.
Föräldrarnas ansvar måste stärkas
Som ett
naturligt led i vår uppfostran till goda samhällsmedborgare har också
föräldrarnas ansvar för barnen, alltsedan sextiotalet, övertagits av samhället.
De små barnen börjar oftast redan som ettåringar på dagis och därefter tar
skolan över ansvaret.
Det har gått
så långt att många föräldrar helt har tappat greppet om sina barn och inte
längre ser sitt eget föräldraansvar för barnens utveckling, förrän det har gått
snett. Och då är det dags att utkräva ansvar! Då blir föräldrarna plötsligt
ombud för sina barn, gentemot lärarna och skolan, och kräver upprättelse eller
till och med skadestånd. Många föräldrar är också snabba på att anmäla till
skolverket om de t.ex. inte tycker att deras barn har fått rätt betyg. Vi
frågar oss var föräldrarna fanns, när de verkligen behövdes.
Elevdemokratin
Ett viktigt
inslag i de olika experiment som skolan har utsatts för, är det ökade
inflytandet för eleverna. Skolan är en arbetsplats för elever, så väl som för
lärare. Men eleverna är också det ”råmaterial” som lärarna är satta att förädla
och utveckla. Att ställa krav är att bry sig! Lärarna måste få börja ställa
krav på eleverna utan att det står i konflikt med elevdemokratin.
I dagens
svenska skola har lärarens roll i klassrummet förvandlats från en överordnad
till en medarbetare för eleverna. Detta utökade kompetenskrav på lärarna rimmar
illa med sänkta utbildningskrav. En skicklig lärare kan styra eleverna och
skapa ett bra arbetsklimat, medan en mindre skicklig lätt tappar kontrollen.
När läraren tappar kontrollen i klassrummet, drabbas alla. Läraren, de duktiga
eleverna och de elever som behöver hjälp. Skolan blir då en dålig arbetsplats
för alla.
Kompetenskrav
Talet om behöriga och obehöriga lärare visar bara den
brist på förståelse från dagens politiker för skolarbetet. Det förekommer att
obehörig personal arbetar på en skola, men en lärare är de facto
utbildad. Ingen kan vara obehörig lärare, lika lite som någon kan vara obehörig
polis eller obehörig läkare. Obehörig lärare är ett uttryck som uppfunnits av
kommunala politiker med besparingar i blicken. Om vem som helst kan sköta
arbetet i klassrummet, varför ska man då ge en bra löneutveckling till de som
utbildat sig i yrket?
Vad vill SPI Välfärden?
Förstatligaskolan
Den
svenskaskolan hargått kräftgång sedandenkommunaliserades.Om huvudmanna- skapet
flyttas från kommunerna till staten, kan löneutveckling och anställningsvillkor
för lärarna samordnas över riket. Ett förstatligande av huvudmannaskapet för
skolan skulle också lösa stora delar av de problem som finns inom friskolorna,
med icke utbildad, obehörig personal och betygsinflation.
Skärpta intagningskrav till lärarutbildningen
Lärarutbildningen
måste grunda sig på kompetens. Utbildningen ska därför vara reglerad så att
endast de som har tillräckliga baskunskaper och prövad lämplighet för
läraryrket kommer in. Kraven för att få en godkänd examen måste också höjas.
Karriärtjänster
Duktiga
lärare ska ha möjligheter till karriärtjänster, särskilt välbetalda tjänster
där deras kompetens tas till vara för att utveckla pedagogik eller vara
mentorer åt nyutexaminerade lärare. Förstelärare är en bit på vägen, men denna
reform har inte hanterats på rätt sätt ute i kommunerna. Många lärare som idag
är mellan 55 år och pensionsålder, har stor erfarenhet och kompetens att
förmedla till yngre kollegor.
Lärarna ska vara lärare
Undervisning
ska bygga på vetenskap och väl beprövad erfarenhet. Lärarna ska syssla med
utbildning, inte tyngas av en omfattande och ständigt växande administration.
Återinförstudentexamen
Betygssystemet
i den svenska skolan har förändrats ett stort antal gånger under de senaste
femtio åren. Man har också diskuterat från vilken ålder betyg ska ges. Alla
dessa diskussioner har varit tämligen meningslösa när slutmålet för
grundutbildningen, examen har tagits bort. Det är som ett långlopp utan mål.
Att återinföra en studentexamen i modern tappning ser vi som en
kvalitetshöjning av den svenska skolan.
En studentexamen blir också en garanti för att de som
erhåller den, faktiskt är förberedda för och kompetenta att klara av högre
studier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar