Kostnaderna för det kollektiva resandet, och i synnerhet
resandet på korta avstånd har varit föremål för medias granskning på senare
tid. Där har man kunnat visa på ökningar av tarifferna kunderna skall betala,
som ligger långt högre än ökningen av kostnadsindex i övrigt. Kommunen norr om skogen är inget undantag i det sammanhanget.
Det märkliga är att samtidigt som man uppmanar till kollektivt
resande, gör man genom de höga taxorna det alltmer otillgängligt att resa
kollektivt. Både för de som har råd att köra bil, och de med små inkomster som
måste tänka på sina utgifter innan man tar dem.
Samtidigt är det ingenting som inte kan ändras om viljan
finns. I vissa städer, bl.a Umeå, Kiruna och Göteborg har man infört
avgiftsfrihet i det kollektiva resandet vissa tider med låg beläggning. I vissa
har man infört månadskort som är så attraktiva att de i verklig mening lockar
till kollektivt resande. Så är fallet i Sundsvall som infört 100-lappen/månad
som ger full tillgång till stadsnätet för de resande.
I september 2011, alltså för 2,5 år sedan motionerade
undertecknad i fullmäktige om att vi också i idyllen norr om skogen skulle införa
100-lappen som bas för fria resor på samtliga linjer i stadsnätet. Samt att
resultatet av en sådan reform utvärderas men bibehålls under åtminstone 2 år,
för att skapa en rimlig uppbyggnadstid för att få genomslag för 100-lappen.
Motionen ligger fortfarande obesvarad på kommunkansliet. De
politiska talen om ökad kollektivtrafik
rimmar illa mot viljan att i verklig mening stimulera det kollektiva resandet.
2014.03.11
Jarl Strömbäck/SPI
Relingsvägen 22
89178 bonässund
0706727669
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar