tisdag, mars 11, 2014

100-lappen som uteblev?



Kostnaderna för det kollektiva resandet, och i synnerhet resandet på korta avstånd har varit föremål för medias granskning på senare tid. Där har man kunnat visa på ökningar av tarifferna kunderna skall betala, som ligger långt högre än ökningen av kostnadsindex i övrigt. Kommunen norr om skogen är inget undantag i det sammanhanget.

Det märkliga är att samtidigt som man uppmanar till kollektivt resande, gör man genom de höga taxorna det alltmer otillgängligt att resa kollektivt. Både för de som har råd att köra bil, och de med små inkomster som måste tänka på sina utgifter innan man tar dem.

Samtidigt är det ingenting som inte kan ändras om viljan finns. I vissa städer, bl.a Umeå, Kiruna och Göteborg har man infört avgiftsfrihet i det kollektiva resandet vissa tider med låg beläggning. I vissa har man infört månadskort som är så attraktiva att de i verklig mening lockar till kollektivt resande. Så är fallet i Sundsvall som infört 100-lappen/månad som ger full tillgång till stadsnätet för de resande.

I september 2011, alltså för 2,5 år sedan motionerade undertecknad i fullmäktige om att vi också i idyllen norr om skogen skulle införa 100-lappen som bas för fria resor på samtliga linjer i stadsnätet. Samt att resultatet av en sådan reform utvärderas men bibehålls under åtminstone 2 år, för att skapa en rimlig uppbyggnadstid för att få genomslag för 100-lappen.

Motionen ligger fortfarande obesvarad på kommunkansliet. De politiska talen  om ökad kollektivtrafik rimmar illa mot viljan att i verklig mening stimulera det kollektiva resandet.

2014.03.11

Jarl Strömbäck/SPI

Relingsvägen 22

89178 bonässund

0706727669

Inga kommentarer: