Under de senaste året har debatten varit het i media med anledning av kommunernas förändringsprocess inom omsorgen. En process som drabbar omsorgens personal och kunder genom brist på tid och kontinuitet i verksamheten. Uppfattningen bland personal, kunder liksom intresseföreningar är att kommunernas attityd speglar en hård toppstyrning med litet inflytande för de som närmast berörs, omsorgens ”varma händer”, de anställda och våra kunder i omsorgen.
Att det går att arbeta på andra sätt, det visar ex.vis omsorgen i Falun, där man efter stora problem, valde en annan väg för några år sedan. En omläggning som inneburit ett lyft i valfrihet och omsorg för både personal och kunder.
En liten men viktig detalj är i det sammanhanget är att utmönstra ordet brukare, och införa ett kundperspektiv på de som använder sig av omsorgen vare sig det gäller i hemmet eller på boenden. Enligt den modell som tillämpas i Falun ges valfriheten över disponerad tid för de engagerade ett helt annat utrymme än den toppstyrning som uppenbarligen är modellen i vår kommun.
Enligt MBL-lagstiftningen och också den lagstiftning som följer socialtjänstens arbete, skall både engagerade medarbetare och de som mottar tilldelade tjänster, kunderna ha ett givet inflytande på innehållet i verksamheten. Så upplevs inte situationen vara idag i många kommuner.
Mycket mer kan sägas, frågeställningen är inte ny, men fordrar en ny och annan attityd om vi i kommunenerna skall kunna använda begrepp som världsklass på också vård och omsorg till kunder vi har på området.
17-e maj 2011.
Med en hälsning och eloge till vårt västra grannland på deras stora dag.
Jarl Strömbäck
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar