söndag, maj 23, 2010

Vårdag

Musik på Mannminne, den Västernorrländska kulturens högborg. Det är en vacker vårmorgon, den 22 maj. Klockan är ganska precis 08 när jag lägger ut från kajen på årets första segling. Systemen ombord skall kollas, alltid är det något som måste åtgärdas. Småningom kommer vinden och det blir en fin segling ut till Trysunda. Ön som för ett par år sedan blev utsedd till Sveriges finaste ö. Det ni stockholmare och västkustbor? Det var en rikstidning som gav utmärkelsen. Väl där tar jag en promenad, det är pingstafton och folk i stugorna. Där vårfejas och städas för öppna dörrar. Ryssvärmen ligger kvar och det är högsommarvarmt. Jag köper ett 10-tal strömmingar av en fiskare och går tillbaka till båten. Steker de pinfärska fiskarna och äter dem med stor njutning. Dags för hemsegling, kvällen med sitt program väntar. Jag noterar vattentemperaturen, +13 grader även ute till havs. Det är mycket för årstiden, och förklarar varför jag kan sitta i skjorta och utan ytterkläder under seglingen. Dags för en kväll i den nostalgiska musikens tecken. På Nordingrås och länets kulturella pärla Mannaminne, vankas det tradjazz i fin tappning. Restaurangen är full och vi njuter av god mat och Benny Goodmans musik framförd av Kenneth Nordwalls kvartett med eminente klarinettisten Anders Grimell och sångerskan Maria Bervelius. Det blir tre fina timmar med många applåder från en kunnigt lyssnande publik innan vid 22-tiden bilen styrs hemåt. Ännu dröjer sig skymningsljuset kvar. Vi är i de vita nätternas period för att använda ett ryskt uttryck. En vårdag när den är som bäst. 2010.05.23 Jarl Strömbäck

Inga kommentarer: